نماینده عراقی مسئول انفجارها را معرفی کرد

نماینده عراقی مسئول انفجارها را معرفی کرد
سه شنبه 29 مرداد 1392 - 22:02

نماینده ائتلاف دولت قانون درعراق رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی را مسئول کشتارها در عراق معرفی کرد.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، " ياسين مجيد" در نشستی خبری در ساختمان مجلس نمایندگان عراق گفت: سند افشا شده از سوی "کريستوفر هيل" سفیر سابق آمریکا درعراق از نقش مسئولان سعودی در دامن زدن به خشونت های طایفه ای درعراق در سال های گذشته پرده برداشت.

وی افزود: با وجود افشای این سند از سوی سفیر سابق آمریکا در عراق، وزارت امور خارجه، پارلمان و گروه های سیاسی و خطیبان جمعه در عراق، توجه قابل ملاحظه و شایانی به آن نکردند.

یاسین مجید افشای این سند مهم از سوی آمریکا به عنوان هم پیمان مهم عربستان، اظهار داشت: سازمان اطلاعات آمریکا صدها سند دراختیار دارد که عربستان را به دست داشتن در کشتارهای عراق متهم می کند.

یاسین مجيد، بندر بن سلطان شاهزاده سعودی را متهم کرد که به طور شخصی بر کشتارهای طایفه ای درعراق نظارت دارد.

وی تاکید کرد: بندر بن سلطان و قطر و اردن و ترکیه که هم پیمانان او هستند، می خواهند که عراق را در مسیر تخریب سوریه قرار دهند و عراق را به سوریه ای دیگر تبدیل کنند و من مسئولیت این سخن را برعهده می گیرم .

این نماینده عراقی گفت: درصورتیکه این سند به عملکرد دولت مالکی و سرویس های امنیتی عراق مربوط می شد همه جهانیان به صدا می آمدند؛ اما حالا که عربستان سعودی متهم شده است همه سکوت کرده اند.

وی درخواست کرد که وزارت امور خارجه و پارلمان عراق از عربستان در اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه اروپا و سازمان ملل شکایت کنند.

كريستوفر هيل سفیر سابق آمریکا در عراق از اقدام عربستان درحمایت مالی از حملات شبکه القاعده در عراق پرده برداشت و روزنامه انگلیسی " گاردین " مجموعه تلگراف هایِ محرمانه را که هیل به وزارت امور خارجه آمریکا فرستاده بود ، منتشر کرد.

دراین تلگراف ها آمده است که " برخی ها معتقدند عربستان برای گسترش نفوذ اهل تسنن در عراق و تضعیف شیعیان و تبلیغ برای دولتی ضعیف و از هم پاشیده تلاش می کند".

بر اساس این تلگراف ها ، برخی منابع اطلاعاتی گفته اند که عربستان با کشورهای حوزه خلیج فارس برای ضربه زدن به دولت مالکی و حمایت از حملات فعلی شبکه القاعده در عراق تلاش می کند.

نوری مالکی نخست وزیر عراق بیست و هفتم ژوئیه 2013 از وزارت امور خارجه خواست که دیپلمات سفارت عراق در ریاض را برای تحقیق در ارتباط با اتهام طایفه گری احضار کند.

پربیننده ترین خبرها