بحران خودکشی در ارتش ترکیه

بحران خودکشی در ارتش ترکیه
شنبه 2 شهريور 1392 - 10:35

خودکشی نظامیان ارتش ترکیه، بحرانی است که به تازگی نمایندگان مجلس این کشور از آن پرده برداشته اند.

 به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، سئوالات "ولی اقبابا" نماینده حزب جمهوری خواه خلق ترکیه از "عصمت ییلماز" وزیر دفاع این کشور درباره خودکشی دهها نفر از نظامیان و یا کشته شدن آنان به هنگام انجام ماموریت، از وجود مشکلات بزرگی در این نهاد نظامی پرده برداشت.
وزیر دفاع  ترکیه در پاسخ به سئوالات مطرح شده با اذعان به مرگ 166 نظامی خارج از صحنه های درگیری طی 18 ماه اخیر، و ثبت  108 مورد خودکشی اعلام کرد، شماری از نظامیان نیز در حوادث یا جنایت هایی که در دادگاههای نظامی در دست بررسی است کشته شده اند؛ همچنین بر اساس اظهارات ییلماز 40 نظامی ارتش ترکیه به دلیل استفاده نادرست از سلاح  و 17 نفر بر اثر مسمومیت و غرق شدن و دیگرحوادث جان سپرده اند.
وزیر دفاع توجیهی برای افزایش خودکشی و دلایل آن ارائه نکرد اما حزب جمهوری خواه خلق ناکامی شدید نظامیان را دلیل آن دانست و گفت  پس از تغییر دیدگاه متمایز جامعه به جایگاه نظامیان ، شرایط داخلی برای آنان بسیار دشوار شده است.
در پی شدت گرفتن درگیری ارتش ترکیه با حزب کارگران کرد در این کشور در دهه نود ، پدیده خودکشی در ارتش ترکیه شیوع یافت اما در سالهای 1999 و 2006 با حاکم شدن آرامش نسبی بر کشور آمار خودکشی کاهش یافت .
اخیرا با افزایش تهدید نظامیان به احتمال زندانی شدن درهرزمانی به اتهام همکاری با "کودتاگران" موجب تشدید فشارها و خودکشی در نهادهای نظامی شده است.

به عقیده برخی ناظران ترکیه ای، دولت اردوغان جایگاه ارتش را در این کشور بسیار تضعیف کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها