پس از بحران آفرینی در مصر

خانم «فتنه» قاهره را ترک کرد

خانم «فتنه» قاهره را ترک کرد
جمعه 8 شهريور 1392 - 18:26

العالم - آن پاترسون سفیر آمریکا در قاهره پس از ماموریتی 26 ماهه و مخالفت مصری ها، قاهره را ترک کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ماموریت آن پترسون، دیپلمات کارکشته و 62 ساله آمریکایی در قاهره تنها 26 ماه طول کشید که کمترین دوران ماموریت وی در یک کشور خارجی بود. وی روز جمعه قاهره را ترک کرد. مهمترین دلیل رفتن پترسون از قاهره مخالفت همه گروه های مصری با سیاست های آمریکا در حمایت همه جانبه از القاعده بود.

مخالفت مصری ها با پترسون تا آنجا پیش رفت که در نهم مارس سال 2012 مصری ها با تظاهرات در مقابل سفارت آمریکا در قاهره خواستار اخراج وی شدند. معترضان مصری پرچمی در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود، پترسون تو و کمک های کشورت به جهنم بروید.

دخالت های آمریکا در قاهره پس از انقلاب مصر در سال 2011 باعث شد که احساسات ضد آمریکایی در این کشور به بالاترین حد خود در سالهای اخیر برسد. در حال حاضر تقریبا تمامی گروه های سیاسی و مردمی مصری که اختلافات فراوانی با هم دارند، یک نقطه اشتراک دارند و آن، مخالفت با آمریکا و دخالت های واشنگتن در قاهره است. 

تا ورود سفیر جدید آمریکا به قاهره، دیوید ساترفیلد فرمانده نیروهای چند ملیتی در سینای مصر، سرپرست سفارت آمریکا در قاهره خواهد بود.

پترسون با موافقت حداکثری سنای آمریکا به عنوان سفیر واشنگتن در قاهره منصوب شد، وی پیش از ورود به قاهره کارنامه موفقی در پاکستان، السالوادور و کلمبیا داشت. اما در قاهره موفق ظاهر نشد و شاید بزرگترین دلیل مخالفت مردم مصر با وی نه خود او، بلکه سیاست های کشورش بود.

آن پترسون در مصر به خدمت کردن به اخوان المسلمین و ضربه زدن به منافع ملی این کشور متهم شد. حتی وی متهم شد که می خواهد مصر را به پاکستان دیگری تبدیل کند. مصری ها که خاطره اشغال این کشور به دست انگلیس را در ذهن داشتند، به پترسون لقب "سفیر مختار" آمریکا دادند.

پترسون پیش از سقوط محمد مرسی فراخوان مصری ها برای شرکت در تظاهرات 30 ژوئن که باعث سقوط اخوان المسلمین از قدرت شد، زیر سوال برد واز لیبرال ها خواست در آن شرکت نکنند و گفت: صندوق های رای مرسی را به قدرت رسانده و باید انتخابات وی را از قدرت خارج کند نه تظاهرات. این موضع گیری ها به خودی خود نشان می دهد که حاکمان موقت مصر و حامیان مردمی شان مخالف پترسون باشند و نیاز است تا واشنگتن سفیری دیگر به قاهره بفرستد.

پترسون فعالیت دیپلماتیک خود را از سال 1973در وزارت خارجه آمریکا آغاز کرد. 11 سال بعد در سال 1984 در اولین ماموریت خارجی خود به ریاض رفت و 4 سال مشاور اقتصادی سفارت آمریکا در ریاض شد. در سال 1998 عضو هیئت دیپلماتیک آمریکا در ژنو شد. سپس در السالوادور، کلمبیا سفیر شد و در سال 2004 نماینده آمریکا در سازمان ملل شد و به نیویورک رفت. در سال 2007 در پاکستان در سفیر خدمت کرد و با سرنگونی مبارک در سال 2011 به قاهره آمد. وی همچنین معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور دور را برعهده داشت.

پربیننده ترین خبرها