اولین تصویر از قاتل میلیون ها انسان

اولین تصویر از قاتل میلیون ها انسان
سه شنبه 12 شهريور 1392 - 18:04

محققان موفق شده‌اند به کمک نشانه‌گذاری تک‌رشته‌های دی.ان.ای با پروتئین فلورسنت و تهیه تصویر زمان‌گریز از جفت‌شدن مجدد آن‌ها اولین تصویر از جابجایی کروموزومی را که می‌تواند به جهش و ظهور سرطان منجر شود، خلق کنند.

این تصویراحتمالا خطرناک‌ترین ارتباط درون سلولی را که تاکنون به تصویر کشیده ‌شده، نشان می‌دهد. این تصویر توسط میکروسکوپ و به صورت تصویربرداری در گذر زمان‌ (Time lapse) از دی.ان.ای تک‌رشته‌ای گرفته شده که دارد با یک رشته نادرست از کروموزومی دیگر جفت می‌شود. این فرایند می‌تواند با ظهور جهش‌های خطرناک و آغاز سرطان مرتبط باشد.

سلول‌های بدن ما به سیستم‌های متعدد بازسازی و تصحیح خطاهای احتمالی تجهیز شده‌اند تا در صورت بروز اشتباهاتی مشابه به سرعت وارد عمل شده و از ایجاد ماده ژنتیکی معیوب جلوگیری کنند؛ اما گاهی روند بازسازی درست پیش نمی‌رود و به جفت‌شدن دو رشته دی.ان.ای از دو کروموزوم مختلف منجر می‌شود. این تداخل اشتباه که جابجایی کروموزومی نامیده می‌شود، می‌تواند به جهش‌های خطرناک بیانجامد و به عنوان یکی از نشانه‌های سلول‌های سرطانی شناخته می‌شود.

محققان هم هنوز نمی‌دانند اولین جابجایی کروموزومی چرا و چگونه رخ می‌دهد.

محققان امیدوارند با بررسی دقیق‌تر فرایند جابجایی کروموزومی بتوانند به استراتژی‌هایی برای ممانعت از اتصال تک‌رشته‌های نادرست به یکدیگر دست پیدا کنند و احتمال ابتلا به بعضی از انواع سرطان را به حداقل برسانند.

نتایج این تحقیق در نشریه ساینس منتشر شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها