واکنش نخست وزیر عراق به دخالت عربستان

واکنش نخست وزیر عراق به دخالت عربستان
يکشنبه 17 شهريور 1392 - 11:00

در پی انتشار خبرهایی مبنی بر دعوت پادشاه عربستان از شیوخ و سران عشایر عراقی، نخست وزیر عراق تأکید کرد که این کشور دخالت های بیگانگان را نمی پذیرد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "نوری مالکی" گفت: عراقی ها با وابستگی به کشورهای دیگر مخالفند، و اجازه نمی دهند که در امور داخلی کشورشان دخالت شود.

مالکی دیروز در نشست هیات موسسان" تشکل عراقیون برای دولت قانون" از کشورهایی که چشم طمع به عراق دارند ، خواست که از دخالت در امور داخلی عراق دست بردارند.

مالکی با اشاره به درخواست کشورهای مداخله جو در امور عراق از عشایر عراقی گفت؛ عشایر بزرگوارتر و گرامی تر از آن هستند که به این خواسته عربستان پاسخ مثبت بدهد.

اخیرا رسانه های عراقی در خبری اعلام کرده اند که "عبد الله بن عبد العزيز آل سعود" شاه عربستان از بسیاری از بزرگان و شیوخ عشایر عراقی برای دیدار با او در کشورش دعوت کرده، و به آن ها برای ادای مناسک حج (امتیاز) داده است.

این درخواست شاه عربستان با مخالفت سیاستمداران عراقی مواجه شد، و آن ها این دعوت را به منزله دخالت در امور داخلی عراق برشمردند.

مالکی از کشورهایی که در امور عراق دخالت می کنند و به این کشور چشم طمع دوخته اند ، خواست که به جای دخالت و دشمنی با عراق ، دستِ دوستی به سوی این کشور دراز کنند.

وی با بیان اینکه عراق خواهان روابط برادرانه و مبتنی بر منافع مشترک و احترام متقابل با همه کشورها است، تأکید کرد: ما با این مساله که در یک محور ضد محور دیگر قرار بگیریم مخالفیم؛ و وقتی که منافع عراق اقتضا کند، از کسی کسب اجازه نخواهیم کرد و مطیع هیچ طرفی هم نخواهیم بود.

مالكي همچنین با اشاره به اینکه ساختن کشور وظیفه ای بر دوش جوانان است ، بر لزوم وحدت و همبستگی ملی باهدف ایستادگی در برابر چالش های منطقه،  تاکید کرد.

وی تصریح کرد: برخی مسائل مانند وحدت عراق و مخالفت با تروریسم و مقابله با آن و طایفه گری وجود دارد که نباید درخصوص آن اختلاف نظر داشته باشیم.

برخی از نمایندگان فراکسیون ائتلاف ملی روز پنج شنبه ، دولت عربستان را به علت دعوت از برخی عشایر عراق و اعطای 20 هزار کرسی به آن ها برای حج ،  به منزله نقض حاکمیت عراق برشمردند و از وزارت امور خارجه عراق خواستند که درقبال این خواسته عربستان موضع رسمی اتخاذ کند و سفیر عراق در ریاض را فرا خوانَد.

پربیننده ترین خبرها