رشوه دیپلماتیک جان کری و عبور فابیوس از خط قرمز

رشوه دیپلماتیک جان کری و عبور فابیوس از خط قرمز
يکشنبه 17 شهريور 1392 - 17:31

وزیر خارجه آمریکا در برابر سیاستگذاران و خبرنگاران ِ تنها متحد آمریکا در حمله احتمالی به سوریه، دقایقی طولانی به زبان آنها سخن گفت تا آنان را به همراهی بیش از پیش با سیاست های کاخ سفید وادارد؛ و در مقابل، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز ممنوعیت سخن گفتن به زبان انگلیسی در کشورش را نادیده گرفت و به رشوه دیپلماتیک کری را بی‌پاسخ نگذاشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، در پی مخالفت پارلمان انگلیس با مشارکت در حمله به سوریه، جان کری وزیر خارجه آمریکا دیروز (شنبه) در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای فرانسوی خود، 8 دقیقه به فرانسه سخن گفت تا از فرانسوی ها دلربایی کند و آنان را به همراهی با ماجراجویی‌های کاخ سفید متقاعد سازد.

کری که جز سردمداران پاریس کسی را همراه خود نمی یافت، مدعی شد: "اکنون براي ما دوران پیمان مونيخ سابق است. اکنون فرصتي است که متحد شويم و به جاي جلب خشنودي ديگران، مسؤوليت خود را ايفا کنيم." و مقصود کري از پیمان مونيخ، موافقت‌نامه‌اي بود که در سال 1938 تصويب شد و کنترل بخشي از چکسلواکي را به آلمان نازي اعطا کرد.

وزیر آمریکایی در ادامه "بازاریابی" خود برای ایده های جنگ‌افروزانه کاخ سفید، ادعا کرد: عدم اقدام در برابر سوريه، بشار اسد رييس‌جمهور اين کشور را به انجام حملات شيميايي بيشتري تشويق مي‌کند
 
وي افزود: "شريکان فرانسوي ما مي‌دانند که آمريکا نمي تواند در برابر اين کشتار ساکت بماند."
 
کري در عین حال اصرار داشت که "اقدام نظامي شامل دخالت نيروهاي زميني نيست". وي گفت: "ما از جنگ [زمینی] حرف نمي‌زنيم. ماجراي عراق و افغانستان در کار نيست. حتي ماجراي ليبي و کوزوو هم در کار نيست."

در مقابل، وزیر خارجه فرانسه نیز در این "شو"ی دیپلماتیک، قوانین کشورش در ممنوعیت سخن گفتن به انگلیسی را زیر پا گذاشت تا اقدام کری را تلافی کرده باشد.

فابیوس که روزی یک خبرنگار را در ساختمان وزارت خارجه به خاطر انگلیسی سخن گفتن توبیخ کرده و گفته بود: «ما در اینجا فقط فرانسه حرف می زنیم»؛ این بار خود نیز در همان مکان این خط قرمز را زیر پا گذاشت تا تلاش همتای امریکایی خود برای همراه کردن افکار عمومی فرانسه با سیاست های کاخ سفید را به نوعی پاسخ دهد، هرچند انتظار می رود که این اقدام وزیر فرانسوی نتیجه معکوس در پی داشته باشد.

آخرین نظرسنجی ها حاکی از آن است که 68 درصد از فرانسوی ها با دخالت نظامی در سوریه مخالف هستند.

پربیننده ترین خبرها