مخالفان و موافقان حمله به سوریه در کنگره چند نفرند؟

مخالفان و موافقان حمله به سوریه در کنگره چند نفرند؟
دوشنبه 18 شهريور 1392 - 14:24

در سایه تلاشهای پیگیری دولت آمریکا برای همراه کردن افکار عمومی جهت اقدام نظامی ضد سوریه، کنگره آمریکا امروز طرح باراک اوباما رئیس جمهور این کشور برای حمله به سوریه را بررسی می کند.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به منظور بدست آوردن پوشش قانونی برای حمله به سوریه، باید اکثریت آرا را در مجلس نمایندگان (۴۳۵ عضو) و مجلس سنا (۱۰۰ عضو) کسب کند.

براساس آخرین گزارش ها، حمایت از حمله به سوریه در میان اعضای مجلس سنا بیشتر از اعضای مجلس نمایندگان است. تا جایی که 25 عضو این مجلس به صراحت اعلام کرده اند که از این حمله حمایت می کنند. در مقابل 17 عضو قاطعانه با این حمله مخالفت کرده اند و هنوز 56 عضو این مجلس در این زمینه تصمیم گیری نکرده اند و دو عضو این مجلس در رسانه ها سخنی نگفته اند. رئیس جمهور آمریکا برای تصویب طرح حمله در مجلس سنا باید از مجموع 100 رای، 51 رای بدست آورد.

اما در مجلس نمایندگان اکثریت اعضا با فاصله زیاد تا به امروز با حمله به سوریه مخالفند به همین علت دولت آمریکا از بیش از یک هفته پیش تا کنون اقدامات رسانه ای گسترده ای را در کنگره با هدف جلب حمایت قانونگذاران آغاز کرده است؛ و از طریق رسانه ها نیز سعی دارد حمایت افکار عمومی را به دست آورد.

در همین رابطه طرح حمله تنها حمایت اولیه 49 عضو را در مقابل مخالفت 199 نماینده کسب کرده است، و 187 نماینده اعلام کرده اند که هنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته اند یا اینکه هیچ سخنی درباره تصمیم خود در رسانه ها به زبان نیاورده اند. مشخص است که اوباما به حمایت حداقل 218 نماینده برای تصویب طرح حمله در مجلس نمایندگان نیاز دارد و در صورتی که تعداد مخالفان به 218 نماینده برسد، این طرح تصویب نمی شود.

از آنجا که نتیجه رای گیری درباره حمله نظامی پیشنهادی هنوز مشخص نیست، 12 نفر از معاونان ارشد رئیس جمهور و مسئولان کاخ سفید هر روز اقداماتی را برای جلب حمایت از حمله از طریق نشست های جداگانه یا گروهی با اعضای کنگره انجام می دهند.

همزمان با این اقدام، دولت آمریکا تصاویری را از قربانیان غوطه سوریه منتشر کرده و مدعی شده است که این افراد قربانیان حمله شیمیایی هستند. قرار است اوباما فردا سه شنبه برای کنگره و ملت آمریکا سخنرانی کند و در آن توجیه های خود را برای حمله شرح دهد. اوباما همچنین با مهم ترین رسانه های آمریکایی مصاحبه هایی انجام می دهد.  

با وجود همه این تلاشها، مردم آمریکا هنوز از این حمله حمایت نمی کنند چرا که براساس نتایج جدیدترین نظرسنجی ها، فقط حدود 24 درصد افکار عمومی آمریکا از طرح حمله حمایت می کنند و 71 درصد با حمله مخالفند و 5 درصد نیز مردد هستند.

رئیس جمهور آمریکا برای بدست آوردن موافقت اعضای کنگره که مردد هستند، باید به سوالاتی پاسخ دهد که اخیرا مطرح کرده اند. 

مهم ترین سوالات از این قبیل است.

1-حمله نظامی چه دستاوردی در میدان نبرد خواهد داشت؟ (بسیاری از اعضای کنگره معتقدند ارتش آمریکا در جنگ سوریه جایی ندارد).

2-این حمله چه هزینه های مالی و جانی خواهد داشت؟ (بسیاری از اعضای کنگره معتقدند دولت اوباما هزینه های بالای مالی واقعی حمله و همچنین تلفات جانی احتمالی در سوریه را پنهان می کند).

3-بعد از پایان حمله چه اتفاقی خواهد افتاد؟ (بسیاری از اعضای کنگره براین باورند که دو یا سه روز حمله موشکی از دریا و حتی از هوا اما از خارج از حریم هوایی سوریه برای ایجاد تغییر واقعی در میدان نبرد کافی نخواهد بود و ممکن است منافع آمریکا را در خاورمیانه به خطر بیندازد).
4-آمریکا درصورت واکنش نشان دادن سوریه یا هم پیمانان آن چه اقدامی انجام خواهد داد؟ (بسیاری از اعضای کنگره معتقدند حمله آمریکا و زمینه سازی برای رویارویی در منطقه و خروج آمریکا از این جنگ غیر منطقی است، چرا که رژیم صهیونیستی و سایر هم پیمانان هدف حمله قرار می گیرند).
قطعا جلب موافقت اعضای کنگره آمریکا برای حمله به سوریه همانند کسب حمایت افکار عمومی آمریکا، کار ساده ای نیست؛ و تاکنون اکثریت اعضای کنگره با حمله مخالفند. اما اوضاع ممکن است در چند ساعت و نه چند روز، به علت اقدامات رسانه ای و سیاسی گسترده تغییر کند. شماری از کارشناسان آمریکایی معتقدند ممکن است اوباما در صورت شکست در بدست آوردن موافقت نمایندگان ملت آمریکا، سرانجام به اقدامی بدون مجوز کنگره متوسل شود.

پربیننده ترین خبرها