وزیر دفاع و پشتیبانی ایران مطرح کرد :

تقویت همکاری امنیتی میان ایران و کشورهای منطقه

تقویت همکاری امنیتی میان ایران و کشورهای منطقه
يکشنبه 31 شهريور 1392 - 17:06

العالم - وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که در چارچوب اراده تهران برای رفع سوء تفاهم ها و جلوگیری از مداخله بیگانگان گامهایی برای همکاری های امنیتی بین کشورهای منطقه برداشته شده است.

سردار سرتیپ پاسدار "حسین دهقان"  روز یکشنبه در گفت وگو با برنامه من طهران شبکه خبری العالم در باره روابط تهران و كشورهاي منطقه گفت : امنيت هريك از همسايگان به معناي امنيت سايرين است و بي ثباتي در منطقه دامن همه را خواهد گرفت؛ لذا امروز زمان آن رسيده كه در فضاي جديد كشورهاي منطقه به فهم مشتركي درباره امنيت منطقه اي برسند و بر پايه آن به سمت ايجاد نوعي ازامنيت جمعي حركت كنند.

وي افزود : دستيابي به اين هدف مستلزم آن است كه برخي سوء تفاهم ها و مداخلات بيگانه و مواردي كه مي تواند تبديل به سوء ظن شود از بين برود تا كشورها بر اساس عقلانيت و منطق و با نگاه به اهداف ملي خودشان هم انديشي كنند و مطمئنا طبيعي ترين راه حل براي مسائل منطقه همكاري هاي جمعي بخصوص در زمينه امنيت است. امنيتي كه از بيرون وارد منطقه شود و به پشتوانه بيگانگان باشد پايدار نخواهد بود و امنيت بايد با اتكا بر اراده خودي و در فضاي تعامل بين كشورهاي خليج فارس شكل بگيرد.

سردار سرتيپ دهقان ياداور شد : ما بر اين اساس تماس هايي انجام داده ايم واقداماتي شروع شده كه آن را ادامه مي دهيم؛ اولين ديدار را با وزير دفاع عمان انجام شد و همين مفهوم  نيز با ايشان مطرح شد و در هفته جاري نيز وزير دفاع عراق به ايران خواهد آمد.

وي خاطرنشان كرد : هرچند گمان مي كنيم كه اين كار سختي هايي دارد؛ اما در مجموع نشدني و دست نيافتني نيست و اميدواريم با عربستان ، امارات و قطر نيز اين برنامه را به صورت رفت و برگشت داشته باشيم. هرچه اين نشست ها و مبادلات افكار بيشتر باشد تفاهم ها بيشتر خواهد شد.

وزير دفاع ايران گفت : زماني كه از طريق رسانه ها با هم صحبت كنيم گذشته و بايد رو در رو براي اهداف و جهت هايي كه داراي اهداف و منافع مشترك هستند صحبت و روي مشتركات تاكيد شود ، به اختلافات امتياز زيادي ندهيم و آنها را كمرنگ كنيم.

ایران قادر به طراحی و تولید سلاحهای متناسب از پایه است

سردار سرتيپ دهقان در باره دستاوردهای فنی نیروهای مسلح ایران ، بیان کرد: ما امروز مي توانيم ادعا كنيم به سطحي از دانش و فناوري دست يافته ايم كه قادرهستيم سيستم سلاحهاي متناسب را از پايه طراحي كنيم و در فرايند توليد قرار دهيم.

وي از آزمايش قراردادن موشك ساختن داخل روي سيستم هاي موشكي اس 200 به منظور ايجاد توانمندي داخلي براي تامين مهمات اين سيستم پدافندي خبر داد و افزود : ايران امروز قادر است انواع و اقسام سلاحهاي ضدهوايي را توليد و هرروز بهينه كند.

وی خاطرنشان کرد:  در بخش دريايي اژدرها و موشك هاي كروز دريايي را توليد و بهينه سازي مي كنيم و توان طراحي و توليد زيردريايي هاي متوسط را داريم و نمونه هايي را توليد كرده ايم كه در آينده نزديك مي توانيم در اختيار نيروهاي مسلح قرار دهيم.

وي گفت : در بخش زمين به زمين ما امروز جزو خانواده كشورهاي اصلي توليد كننده سلاحهاي موشكي زمين به زمين هستيم و آن را در انواع بردها مي توانيم توليد كنيم و همه اينها با اتكاي به توانمندي هاي داخلي است و فقط  بعضي مواد اوليه خيلي خاص را از خارج وارد مي كنيم كه آن هم طي اين چند سال كه دايره تحريم تنگ تر شده اغلب  بومي سازي شده است و فكر مي كنيم راه چندان طولاني براي رسيدن به خوداتكايي در تامين مواد اوليه مورد نياز خود نداريم.

روسها به تعهدات خود در باره اس 300 عمل كنند

سردار سرتيپ دهقان در باره موضوع موشك هاي اس 300 روسي گفت : روس ها علاقمندند به نوعي اين مساله را حل كنند ولي ما معتقديم براساس قراردادي كه با آنها  داشته ايم آنها بايد بيايند و به تعهدات خود عمل كنند.

وي افزود : آنها پيشنهادي مبني بر عبور از اس 300 داشته اند؛ اما بحث ما بازگشت به قرار داد اوليه است و اگر پيشنهاد آنها را بپذيريم مجددا بحث زمان تحويل وقيمت متناسب با قرارداد قبلي خواهد بود.

رويدادهاي منطقه ريشه در تامين امنيت انرژي و رژيم اسرائيل دارد

سردار دهقان سپس درباره تحولات منطقه بيان كرد: آن چه كه در منطقه در حال جريان است، ادامه روندي است كه در گذشته تاريخ اين منطقه ريشه دارد و اين گذشته عبارت است از اين كه همواره آمريكايي ها به دنبال تامين امنيت اسرائيل و همچنين به دنبال تامين امنيت انتقال انرژي از راه آبي تنگه هرمز بوده اند، لذا همه مداخلات و حضورشان در منطقه توجيه گر ضرورت پايبندي به اين دو اصل است.

وزير دفاع ايران گفت : آمريكايي ها اين حوزه را جزو امنيت ملي خود تعريف مي كنند و منافع ملي خود را اينجا پيگيري مي كنند؛ لذا همواره حضور و مداخلاتشان در مسائل مختلف منطقه در جهت تامين اين دو هدف راهبردي براي آن ها و كل كشورهاي به اصطلاح توسعه يافته اي است كه متكي و نيازمند به انرژي هاي موجود در منطقه هستند.

وي افزود: آن چه در سوريه مي گذرد، بيان موضع نظام سلطه و بعضي از كشورهاي منطقه است كه متاسفانه آن ها را همراهي مي كنند تا امنيت اسرائيل تامين شود و ضريب امنيت پيراموني اطراف اسرائيل افزايش يابد.

بیداري اسلامي، غرب و ديكتاتورها را غافلگير كرد 

وي گفت : بروز جريان بيداري اسلامي كه به اعتقاد من الهام گرفته از انقلاب اسلامي است، حركتي پيش بيني نشده و غافلگير كننده براي آن ها در برداشت كه نظام هاي ديكتاتور وابسته به غرب گرفتار آن شدند. نظام هايي كه به منظور تامين اهداف نيروهاي بيگانه، در حق ملت هاي خود تحقير و ظلم و ستم روا مي داشتند. بيداري اسلامي، اين نظام ها را يكي پس از ديگري برانداخت. نظام سلطه تلاش كرد كه نوعي از اين حركت را در كشور سوريه هم سامان دهد. اما هم استحكام نظام سياسي سوريه هم پيوستگي نسبي ميان مردم و نظام سياسي، جلوي تحقق اهداف نظام سلطه در سوريه را گرفت.

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح افزود: متاسفانه برخي از كشورهاي عربي و عموم كشورهاي غربي و در راس آن ها آمريكا، در جهت خواست اسرائيل، فضايي به وجود آوردند كه شرايط را به سمت ايجاد نوعي از بحران در منطقه سوق مي دهد. در زمان حاضر همه تروريست ها در قالب هاي مختلفي اعم از عناصر مسلح القاعده از گوشه گوشه دنيا، با حمايت معنوي و مالي كشورهاي منطقه به ويژه عربستان سعودي در كشور سوريه گرد هم آمده و وارد درگيري نابودسازي ملت و سرزمين شده اند به اين ترتيب، ملت سوريه مي بيند كه چطور اين گروه ها هم مردم را مي كشند و هم زيرساخت هايي كه طي چندين دهه براي اين كشور فراهم شده بود، را از بين مي برند.

وي با بيان اين كه غربي ها آن چه در سوريه مي گذرد را درس عبرت و پيامي براي ايران تلقي مي كنند، گفت: ما در نقطه مقابل مي گوييم: آن چه صورت گرفته و مي گيرد، نوعي مداخله در امور داخلي سوريه است. آن چه آن ها به دنبال آن هستند، تضعيف يا از هم پاشيدن مربع مقاومتي است كه در قبال رژيم جعلي صهيونيستي شكل گرفته است. آن ها مي خواهند اين محور مقاومت را از بين ببرند كه اين كار دقيقا در جهت بالابردن امنيت اسرائيل صورت مي گيرد. سوريه به عنوان پيشاني محور مقاومت به شمار مي رود، به همين سبب هدف برنامه هاي آنان قرار گرفته است. تهديد به جنگ هم در جهت از بين بردن توان مقاومت صورت مي گيرد.

آمريكا مقاوت در برابر رژيم اسرائيل را نمي پذيرد

سردار سرتيپ دهقان تاكيد كرد: آمريكايي ها هرگاه در هر جاي كشورهاي اسلامي قدرتي ايجاد شود كه بتواند تهديد كننده منافع آن ها و امنيت رژيم صهيونيستي باشد، حتما تلاش مي كنند كه اين قدرت را از بين ببرند.

وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا چنين رويكردي را تهديدي ضد جمهوري اسلامي نمي بينيد، گفت: طبيعتا اهداف و منافع ملي ما هم مي تواند در اين مسير، تهديد شود به همين دليل ما از محور مقاومت و از كشور سوريه كاملا حمايت مي كنيم و در زمينه كمك هاي انسان دوستانه هر كاري از دستمان بر مي آيد انجام مي دهيم تا ملت و دولت سوريه بتواند در برابر اين تهاجم ايستادگي كند.

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در پاسخ به برخي اتهام ها مبني بر حمايت تسليحاتي و مالي ايران از نظام سوري گفت: آن ها نيازي به تسليحات از طرف ما ندارند، چون منابع مختلفي براي تامين آن دارند، به عنوان مثال به محض آن كه بحث جنگ مطرح شد، روس ها اعلام كردند كه كمك هاي تسليحاتي به سوريه را قطع نخواهند كرد و به اين كمك ها ادامه مي دهند. به اين ترتيب بايد گفت آن ها براي دفاع از خود، سلاح ها و ابزارهاي لازم را در اختيار دارند. علاوه بر اين، آن ها در طول سال هاي گذشته توانسته اند ظرفيت هاي توليد سلاح را هم در داخل كشور توسعه دهند. آن ها نيازي به سلاح از طرف ما ندارند،

وي ياد آور شد : البته ما قبلا بحث صادرات را به كشورهاي مختلف داشته ايم و از توانمندي هاي بالايي در اين زمينه برخورداريم. سوري ها هم در يك مقطع زماني قراردادهايي با ما داشته اند كه به آن ها عمل كرده ايم همان طور كه به تعهدات خود در قبال ديگر كشورها نيز پايبند بوديم، اما اين كه بخواهيم امروز سلاحي براي آن ها بفرستيم، خير. آن ها در اين مرحله، چنين نيازي ندارند.

در جنگ تحميلي تجاوز دشمن به تمام معني كلمه دفع شد

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران با اشاره به سابقه تجاوز و جنگ هاي بيگانگان عليه كشورمان در دو سده گذشته تاكيد كرد كه در هشت سال دفاع مقدس، ملت ايران توانست تجاوز بيگانگان را به تمام معني كلمه دفع كند.

سردار سرتيپ پاسدار دهقان در بخش ديگري از گفت و گو با شبكه العالم افزود : ملت ايران براي نخستين بار در دو سده گذشته توانست تجاوز بيگانگان را به تمام معني كلمه، دفع كند و مانع از آن شد كه حتي يك وجب از خاك كشور ما در دست اشغالگران و متجاوزان باقي بماند.

وي  ملت بزرگوار ايران را به سبب ايستادگي و پايمردي در هشت سال دفاع در برابر تجاوز، خالق حماسه اي بزرگ توصيف كرد و خاطرنشان كرد : هفته دفاع مقدس مي تواند فرصتي باشد براي اين كه ملت ما و همه دنيا، دوران دفاع مقدس را بازخواني كنند. قدرت، عزت، شرف، اقتدار، استقلال و تماميت ارضي كه اكنون ملت ايران دارد، مديون و مرهون ايثارگران است كه حقي عظيم بر گردن ملت ايران دارند و هميشه تاريخ بايد سپاسگزار و منت دار آن عزيزان سفر كرده و بازمانده هاي آنان اعم از خانواده هاي شاهد و جانبازان و رزمندگان باشيم.

دهقان با اشاره به اينكه تاكنون به مقاومتي كه مردم مناطق اشغال شده توسط دشمن داشته اند، كمتر پرداخته شده است، گفت: مردم خوزستان و كرمانشاه، ايلام، كردستان و تمام مناطقي كه در تيررس و برد سلاح هاي دشمن بود، با ايستادگي و ماندگاري در منطقه، هم پذيراي رزمندگان بودند و هم حامي و پشتيبان آنها؛ لذا اين مساله را بايد قدرشناخت و پاس داشت.

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح بيان كرد: ملت ما آموخت كه در برابر تجاوز بيگانه تنها يك راه وجود دارد و آن ايستادگي، مقاومت و بهره گيري از همه ظرفيت هاي خودي و چشم داشت نداشتن به كمك هاي خارجي است.

سردار سرتيپ پاسدار دهقان گفت: عاملان راه اندازي جنگ تحميلي ، تلاش كردند صدام را به عنوان يك مزدور به استخدام خود در آورند، او را در همه زمينه ها و همه سطوح مورد حمايت قرار دهند و با پشتيباني ، زمينه ترغيب و تشويق صدام براي حمله به كشورمان را فراهم كردند.

وي افزود: در شرايطي كه پس از انقلاب نوپاي ما، هنوز نظام سياسي كاملا مستقر نشده بود، نيروهاي نظامي ايران قوام لازم را به خود نگرفته بودند و نيروهاي مردمي نيز هنوز به شكل بسيج، سازمان نيافته بودند، عاملان راه اندازي جنگ، با اين ديدگاه كه هيچ مقاومتي در ايران جلودار آن ها نيست، عملياتي را ضد ملت ما طراحي كردند.

وي گفت : آنها بر اين گمان بودند كه در يك بازي چند روزه قادر خواهند بود نظام را ساقط كنند. كمترين حد از  اهداف آن ها، اين بود كه بخشي از سرزمين ما را جدا كنند كه عمدتا خوزستان را مدنظر داشتند. اما، طي هشت سال درگيري با ملت ايران، آموختند كه اين ملت از شرف، استقلال، نظام سياسي و اعتبارات و باورهاي ديني خود با تمام توان دفاع مي كند و هر متجاوزي را از تجاوز به سرزمين ايران، پشيمان مي كند.

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، دوران دفاع مقدس و جنگ تحميلي را گنجينه اي عظيم در اختيار ملت ايران دانست و خاطرنشان كرد : ملت ايران براي ساختن تاريخ و تمدن استوار بر پايه ارزش ها و آرمان ها و اعتقاداتي كه به خاطر آن ايستادگي كردند، مي توانند از گنجينه عظيم دوران دفاع مقدس بهره ها ببرند و در همه حوزه ها از آن استفاده كنند.

وي بيان كرد : در حوزه خاص دفاع و نيروهاي مسلح، به طور طبيعي، اولا تجزيه و تحليل نبردهايي كه صورت گرفت، اقداماتي كه دشمن انجام داد، تجهيزات و ابزاري كه به كار گرفت، راهبردهايي كه در جهت ورود آسيب ها به ملت و نيروهاي مسلح به كار گرفته شد، همه اين ها براي ما به منزله پديده هايي بود كه از آن درس گرفتيم تا بتوانيم خود را مجهز و كسب آمادگي كنيم و متناسب با تهديداتي كه در پيش رو داريم،  از تجارب گذشته عبرت بيندوزيم و از ملت، سرزمين، استقلال و تماميت ارضيمان دفاع كنيم.

پربیننده ترین خبرها