بازرسان سازمان ملل وارد دمشق شدند + عکس

بازرسان سازمان ملل وارد دمشق شدند + عکس
چهارشنبه 3 مهر 1392 - 13:28

خبرنگار شبکه العالم از ورود تیم بازرسان سازمان ملل متحد به دمشق خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، بازرسان سازمان ملل نخستین بار اواخر ماه گذشته پس از چند ماه درخواست و پیگیری های سوریه برای تحقیق درخصوص حمله شیمیایی عناصر مسلح به منطقه "خان العسل" به دمشق رفتند؛ ولی همزمان با ورود آنان، حملاتی در منطقه "غوطه" نزدیک دمشق روی داد.
حامیان گروه های مسلح و رسانه های آنان در آن زمان جنجال تبلیغاتی گسترده ای را به راه انداخته و مدعی شدند که دولت سوریه شهروندان را با سلاح شیمیایی هدف قرار داده است. دولت سوریه نیز با درخواست بازرسان برای تحقیق درباره این ادعای جدید موافقت کرد.
سرانجام پس از تحقیقات و آزمایش نمونه ها و مدارک از محل مورد ادعا، در 21 آگوست بازرسان اعلام کردند که در منطقه غوطه نزدیک دمشق از گاز سارین استفاده شده، ولی آنان به طرفی که از این گاز استفاده کرده است اشاره ای نکردند.
با وجود اتهامات واهی آمریکا به سوریه در خصوص دست داشتن در این حمله شیمیایی، روسیه بارها تأکید کرد که مدارکی در دست دارد که ثابت می کند حمله شیمیایی کار گروه های مسلح بوده است و سوریه نیز مستندات لازم را در این زمینه ارائه کرده است.

روسیه این مدارک و مستندات را به سازمان ملل متحد تحویل داد.

سوریه برای کاستن از فشارها و تبلیغات غرب و اثبات دروغ بودن ادعاهای حامیان گروه های مسلح، علاوه بر همکاری با روسیه و طرفهای ذیربط در زمینه این تحقیقات، به صورت رسمی به عضویت سازمان منع سلام شیمیایی در آمد و آمادگی کامل خود را برای همکاری با این سازمان و همچنین بازرسان سازمان ملل اعلام کرد.

ناظران معتقدند، این گامهای مثبت سوریه، آمریکا را که پیش از این تحرکات گسترده ای را جهت جلب افکار عمومی برای حمله به سوریه آغاز کرده بود، خلع سلاح کرد و باعث عقب نشینی غرب از طرح حمله به سوریه شد.

جنجالهای تبلیغاتی کشورهای غربی و هم پیمانان منطقه ای آنها ضد سوریه، درحالی است که این کشورها همچنان مسائلی مانند حمله شیمیایی عناصر مسلح به منطقه خان العسل و دستگیری شماری از تروریستهای وابسته به القاعده در ترکیه به همراه مقادیری مواد شیمیایی، را مسکوت گذاشته اند.

پربیننده ترین خبرها