جام جهانی 2022 و بردگی کارگران در قطر!

جام جهانی 2022 و بردگی کارگران در قطر!
پنج‌شنبه 4 مهر 1392 - 10:53

العالم - بردگی کارگران، دستاورد میزبانی قطر برای جام جهانی فوتبال 2022 است که در چارچوب آن صدها کارگر خارجی در شرایط غیر انسانی به کار می پردازند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، پژوهش روزنامه انگلیسی "گاردین" درباره وضعیت کارگران خارجی در قطر، از سوء استفاده این کشور از آنها و به بردگی کشیدن شان با هدف برپایی تأسیسات مورد نیاز جهت برگزاری جام جهانی فوتبال در سال 2022 خبر داد.

سایت "وطن" در این باره به نقل از گزارش گاردین نوشت: سفارت نپال در دوحه سندی مبنی بر اثبات سوء استفاده از کارگران نپالی در زمینه برپایی تأسیسات مورد نیاز ارائه کرده و با استناد به مدارک سازمان بین المللی کار، به دلایلی در زمینه نقض حقوق کارگران مذکور تا حد "به بردگی کشیدن آنها" اشاره کرده است.

به نوشته گاردین، وضعیت ناگوار کارگران در قطر منجر به مرگ 44 تن از آنها در مدت دو ماه (از 4 ژوئن تا 4 آگوست) شده است و نیمی از این افراد بر اثر سکته قلبی جان خود را از دست داده اند و بقیه این افراد بر اثر سوانح در هنگام کارهای طاقت فرسا کشته شده اند.

این گزارش خاطرنشان می کند که مسئولان اجرای طرح های ساختمانی و تأسیسات از پرداخت حقوق و دستمزد کارگران به مدت چند ماه خودداری کرده اند تا بدین وسیله آنها را وادار به کار کرده و از فرار آنها به خارج از قطر جلوگیری نمایند.

گزارش این روزنامه انگلیسی همچنین حاکی از آن است که حتی گذرنامه و مدارک شخصی این کارگران نیز از سوی کارفرمایان از آنها گرفته شده و از صدور کارت شناسایی برای آنها خودداری کرده اند. در نتیجه وضعیت این افراد به حالت غیر قانونی تبدیل شده است.

علاوه بر این از دادن آب شرب مجانی به این کارگران خودداری می شود. در نتیجه چنین وضعیتی 30 کارگر نپالی از این شرایط غیر انسانی فرار کرده و به سفارتخانه کشورشان در دوحه پناه برده و از مسئولان آن درخواست کرده اند تا آنها را از این وضعیت نجات دهند.

گزارش گاردین در ادامه به شهادت برخی از کارگران زیان دیده از شرکت های ناظر بر برگزاری جام جهانی اشاره کرده و می افزاید: این افراد اعلام کردند که روزانه مجبور به انجام 12 ساعت کار بدون دریافت غذا بوده و در برخی موارد 12 کارگر را در یک اتاق کوچک اسکان داده اند. همچنین یک کارگر نپالی که به این شیوه رفتار غیر انسانی اعتراض کرده بود از کار اخراج و از دریافت دستمزد محروم شد. در نتیجه وی مجبور بود از دوستانش درخواست غذا نماید.

این روزنامه انگلیسی در پایان می نویسد که تصویر کلی قطر نشان دهنده آن است قطر که یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است از نپال به عنوان یکی از فقیرترین کشورهای جهان در راستای زمینه سازی برای برگزاری جام جهانی 2022 سوء استفاده می نماید. این در حالی است که اکثر کارگران خارجی در قطر از اتباع نپال هستند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها