بحران در روابط ترکیه با کشورهای منطقه خاورمیانه

بحران در روابط ترکیه با کشورهای منطقه خاورمیانه
جمعه 5 مهر 1392 - 18:18

خبرنگار روزنامه فایننشال تایمزدراستانبول ،از بحران روابط ترکیه با کشورهای خاورمیانه خبر داد و نوشت که آنکارا نتوانسته به شعارهایش در منطقه جامه عمل بپوشاند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، خبرنگار روزنامه فایننشال تایمز در استانبول از بحران روابط ترکیه با کشورهای خاورمیانه خبر داد.
"دانیال دومبی" خبرنگار این روزنامه انگلیسی در گزارشی که روز جمعه منتشر شد، نوشت: رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه سال 2011 مباهات می کرد که روابط رو به رشد تجاری ترکیه در منطقه خاورمیانه  به این کشور کمک کرده تا دیگر کمتر از پیش به اروپا تکیه کند،اما صادرات ترکیه به خاورمیانه و منطقه قفقاز در مقایسه با میانگین آن در سال گذشته، طی هفت ماه اول سال جاری 13 درصد کاهش داشته است.
این خبرنگار انگلیسی در این گزارش خود با اشاره به این موضع که منطقه خاورمیانه مشکلاتی در برابر اردوغان مطرح کرده زیرا سوریه به دشمن این کشور تبدیل شده که ایران و عراق نیز پشتیبان آن هستند، نوشت: لبنان پس از ربوده شدن دو خلبان ترک در این کشور، هم اکنون منطقه ممنوعه ای برای ترکها به شمار می رود.
دومبی در این گزارش به ابعاد دیگر روابط آنکار با دیگر کشورهای خاورمیانه اشاره می کند و می نویسد: روابط ترکیه و مصر نیز پس از برکناری محمد مرسی رئیس جمهوری مخلوع این کشور رو به تیرگی رفته به اندازه ای که دولت مصر به صراحت از عدم استقبال مردم مصر ازسریال های ترکی خبر داد.

گفتنی است دولت ترکیه با مداخله ارتش در سرنگون کردن مرسی مخالف بود در حالی که عربستان و امارات از دولت انتقالی مصر حمایت می کردند.
در پی تحولات مصر امارات نیز درماه اگوست از به تعویق انداختن سرمایه گذاری به مبلغ 12میلیارد دولار در کارخانه ذغال سنگ ترکیه خبر داد که آنکارا امیدوار بود با این اقدام  فاکتور وارادات خود را که سالیانه  60 میلیارد دلار بود، کاهش دهد.  
خبرنگار روزنامه فایننشال تایمز در پایان یادآور شده است که برخی مخالفان اردوغان معتقدند برخورد نخست وزیر با دشمنان داخل و خارجی دلیل مشکلاتی است که ترکیه  با آن روبروست.

به گزارش العالم، ترکیه در سال جاری با کسری بودجه بسیار بالایی مواجه است، اررش پول ملی این کشور بیش از 30درصد سقوط کرده و تورم نیز به مرز غیر قابل تحملی رسیده است. این در حالی است میزان بیکاری در مناطق مرزی ترکیه با سوریه رقم بیش از 30 درصدی را تجربه می کند که عموماً ناشی از بسته شدن مرز 900 کیلومتری این کشور بر روی تجارت چمدانی و کامیون های ترکیه ای است که از طریق سوریه کالاهای بسیاری را به مقصد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس منتقل می کردند.

پربیننده ترین خبرها