جان 4 هزار کارگر خارجی در قطر در خطر است

جان 4 هزار کارگر خارجی در قطر در خطر است
جمعه 12 مهر 1392 - 12:27

فدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری درباره خطر مرگ چهار هزار کارگر خارجی قبل از برگزاری جام جهانی فوتبال سال 2022 در دوحه هشدار داد.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، این سازمان در بیانیه ای با اشاره به جلسه دیروز کمیته اجرایی فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) در زوریخ سوییس ، وضعیت کارگران شاغل در پروژه‌های ساخت و ساز استادیوم‌های فوتبال مسابقات جام جهانی 2022 به میزبانی قطر را مورد بررسی قرار می دهد.
"شاران بورو" دبيركل فدراسيون اتحاديه هاي بين المللي کارگری با اشاره به اذعان دولت قطر به مشکلات 1.2 میلیون کارگر مهاجر در این کشور اظهار داشت: تا کنون پاسخ مسئولان قطری ضعیف و ناامید کننده بوده و فقط افزایش تعدادی بازرسان را در پی داشته است.

بورو گفت: " در قطر بازرسان حضور دارند اما این حضور تاثیری برای کارگران ندارد. این کشور فورا نیازمند قانونی برای حمایت از حقوق کارگران و تشکیل اتحادیه های کارگری، گفتگوی جمعی برای دستمزد بهتر و رد شرایط کاری ناسالم است و تنها در این صورت بازرسان می توانند نقش خود را ایفا کنند.

فدراسیون بین المللی اتحادیه‌های کارگری تاکید کرد که قوانین قطر به صاحبان کار اجازه می‌دهد تا به طور کامل بر کارگران خارجی تسلط داشته باشند و هرگونه که بخواهند از آنها سوء استفاده کنند، بدون این کارگران اجازه اعتراض یا شکایت به مقامات قضایی را داشته باشند.
بر اساس این گزارش در مارس سال‌جاری میلادی فدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری از شش شرکت قطری به دلیل نقض حقوق کارگران و سوء استفاده‌ از آنها شکایت کرده. 
در همین راستا وزارت کار قطر 6 هزار شکایت در سال 2012 میلادی و سفارت هند در دوحه نیز 1500 شکایت طی شش ماهه اول سال جاری میلادی درباره بد رفتاری با کارگ هندی و خارجی در قطر دریافت کرده است.

شمار بسیار زیادی از کارگران خارجی در شرایط بسیار بد و خطرناکی در پروژه جام جهانی قطر کار می‌کنند؛ این افراد در اردوگاه‌های کارگری بسر‌می‌برند و شماری از آنان تاکنون در حوادث مختلف هنگام کار جان خود را از دست داده‌اند. فدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری اعلام کرده است که هرساله، دست‌کم چهارصد کارگر مهاجر در قطر کشته می‌شوند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها