تحلیلی بر سخنان اخیر نتانیاهو در دانشگاه بار ایلان:

نخست وزیر افراطی اسراییل تمایلی به صلح ندارد

نخست وزیر افراطی اسراییل تمایلی به صلح ندارد
سه شنبه 16 مهر 1392 - 12:48

سخنان اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دانشگاه بارایلان، بیانگر بی میلی شدید وی به تحقق صلح و پافشاری او بر مواضعی مردود در قبال مساله فلسطین است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، بنیامین نتانیاهو در این سخنرانی روی برنامه اتمی ایران، مساله فلسطین و از سرگیری مذاکرات تمرکز کرد.
پایگاه خبری المنار فلسطین در تحلیلی راجع به این سخنرانی نوشت: اما حساسیت سخنان تکراری نتانیاهو در دانشگاه بارایلان ناشی از آن است که وی در حالی این سخنان را به زبان آورده است که هنوز از سخنرانی وی در سازمان ملل متحد و گفت وگوی او با باراک اوباما در کاخ سفید زمان زیادی نگذشته است.
نخست وزیر رژیم اسرائیل در دانشگاه بار ایلان بار دیگر سخنان خود در نیویورک درباره برنامه اتمی ایران را تکرار کرد و گفت: اسراییل هرگز اجازه نمی دهد ایران به سلاح اتمی دست یابد و تهران می خواهد به جامعه بین الملل بخندد.
در ادامه این تحلیل آمده است: البته افراط گرایی در موضع نتانیاهو در قبال برنامه اتمی ایران مصرف داخلی دارد و وی هرگز نمی تواند در این خصوص کاری انجام دهد و از سوی دیگر رئیس جمهور آمریکا به او اجازه نمی دهد در این زمینه ماجراجویی کند زیرا رژیم صهیونیستی در حدی نیست که بتواند درباره مسائل مهمی چون برنامه اتمی ایران، تصمیم گیری کند.
نتانیاهو در ادامه بار دیگر بر پیش شرط هایی برای هرگونه توافق دائمی با فلسطینی ها تاکید و از دولت فلسطینی بدون سلاح بر اساس مفاهیم خاص اسرائیلی و ضرورت به رسمیت شناختن دولت یهودی به عنوان پیش شرط هرگونه توافق با فلسطینی ها سخن به میان آورد.
به نوشته تحلیل گر المنار، نکته مهم آن است که نتانیاهو درحالی بر این مساله تاکید کرده که تازه از آمریکا برگشته و این بدان معناست که اوباما نیز با نتانیاهو درباره دشواری دست یابی به توافق دائمی و همه جانبه با فلسطینی ها هم عقیده است.
از سوی دیگر به نظر می رسد نتانیاهو در سفر اخیر به آمریکا با اوباما در خصوص خودداری از جنجال آفرینی و فتنه انگیزی درباره ایران توافق کرده است تا در مقابل در خصوص مساله فلسطین تحت فشار قرار نگیرد.
نتانیاهو در سفر اخیر به واشنگتن این نکته را نیز دریافته است که اولویت رئیس جمهور آمریکا ایران و سوریه است نه مساله فلسطین و آمریکا در این زمینه نیازمند همکاری همراه با آرامش و خویشتنداری اسرائیل است.

 

پربیننده ترین خبرها