فعالیت یک شرکت امنیتی مشکوک در عربستان سعودی

فعالیت یک شرکت امنیتی مشکوک در عربستان سعودی
چهارشنبه 17 مهر 1392 - 12:16

العالم - عربستان سعودی به بهانه تامین امنیت مراسم حج امسال هم با شرکتی قرارداد بسته است که در اراضی اشغالی فعالیت های امنیتی گسترده ای دارد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از "الاخبار" لبنان، عربستان سعودی برای تامین امنیت مراسم حج امسال همانند سه سال گذشته با شرکت G4S قرارداد بسته است.

بر اساس این گزارش، "المجال G4S" یکی از زیر شاخه های شرکت "جی فور اس" است که از سال 2010 امنیت مراسم حج را برعهده داشته است. جی فور اس شرکتی انگلیسی - دانمارکی است که مدیریت آن را خالد البغدادی یک مقام امنیتی سابق عربستان سعودی برعهده دارد.

این شرکت مطالب زیادی درباره ماهیت قراردادش با عربستان سعودی منتشر نکرده است. اما در وب سایت این شرکت قرارداد تامین امنیت متروی جده در مراسم حج یا همکاری در تامین امنیت انتقال سه میلیون مسافر به مدینه آمده است. در سال 2011 سایت اسرار العرب با انتشار یک آگهی از جی فور اس اعلام کرد که این شرکت قصد دارد افرادی را برای 7 روز کار در موسم حج در مکه استخدام کند.

اما جنبش موسوم به " قطع رابطه، توقف سرمایه گذاری و تحریم" (Boycott, Divestment, and Sanctions ) که به اختصار "BDS" نامیده می شود، این هفته با برپایی کنفرانسی خبری از دولت سعودی خواست به قرارداد امنیتی خود با شرکتی که برای شهرک نشینان صهیونیست و اشغالگران تجهیزات و خدمات امنیتی فراهم می کند، خاتمه دهد.

جی فور اس با پلیس، اداره زندان ها، مراکز بازجویی و شهرک نشینان صهیونیست قراردادهای گسترده امنیتی دارد.

این اتهامات فقط از سوی فعالان حرکت فراگیر بین المللی بی دی اس مطرح نشده است. شیخ عکرمه صبری رئیس شورای عالی اسلامی قدس و امام جماعت مسجد الاقصی نیز تایید می کند که جی فور اس نیز در تامین امنیت شهرک نشینان صهیونیست همکاری دارد. شیخ صبری می گوید: آنهایی که به اشغالگران کمک می کنند باید مورد پیگرد قرار گیرند، زیرا آنان در جرائم انجام شده دست دارند و آنهایی که به متجاوزان کمک می کنند، خود نیز متجاوز هستند.

Hashmira از زیر شاخه های جی فور اس است که در بسیاری از زندان های رژیم صهیونیستی همکاری های امنیتی دارد و تجهیزات نظارتی مثل سامانه های کنترل و فرماندهی، دوربین های مداربسته و دیگر فن آوری های جدید را در اختیار این زندان ها قرار داده است.

این شرکت در زندان هاشارون- رامونیم که زندانیان سیاسی فلسطینی در حبس هستند و همچنین زندان های دامون و کتزیوت فعالیت دارد. در این دو زندان بیش از 1500 فلسطینی در حبس هستند که بیشتر آنها در حالت بازداشت اداری(حبس بدون محاکمه و تفهیم اتهام) به سر می برند. بیشتر این قرار دادها از سال 2007 بسته شده است.

مراکز بازجویی جلما و مسکوبیه از دیگر مراکزی است که جی فور اس در آن فعالیت می کند. عرفات جرادات اسیر فلسطینی در این زندان در اثر شکنجه به شهادت رسید، و لؤی الاشقر اسیر دیگر فلسطینی بر اثر شکنجه فلج شد.

دستگاه های اسکن بدن در ایست بازرسی های ارتش رژیم صهیونیستی در مرز غزه و کرانه باختری توسط جی فور اس نصب و بهره برداری شده است.

جی فور اس علاوه بر عربستان در 15 کشور دیگر عربی نیز در فرودگاه ها، سفارت خانه ها، ورزشگاه ها و شرکت های تجاری فعالیت می کند.  طبق آمار منتشر شده 6 درصد درآمد کلی این شرکت از کشورهای عربی و یک درصد آن از اسرائیل تامین می شود. حجم قرارداد جی فور اس با اسرائیل 160 میلیون دلار در سال است.

مسئولان سعودی هنوز در خصوص این خبر واکنشی از خود نشان نداده اند.

پربیننده ترین خبرها