تاکید متخصصان بر مسمومیت یاسر عرفات

تاکید متخصصان بر مسمومیت یاسر عرفات
سه شنبه 23 مهر 1392 - 07:25

نشريه فرانسوي لوپوئن نوشت:‌ كارشناسان سوئيسي با بررسي هاي آزمايشگاهي كه انجام دادند اعلام كردند كه ياسر عرفات، رئيس سابق تشكيلات خودگردان فلسطين مسموم شده بود.

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از الشروق، در مقاله ای که مجله پزشکی انگلیسی دی لانست منتشر کرده است، کارشناسان انستیتو فیزیک تابشی شهر لوزان نوشتند که نتایج نمونه برداری ها وجود سطح بالا و غیرقابل توجیهی از ماده پولونویم 210 را در وسایل شخصی یاسر عرفات رئیس پیشین تشکیلات خودگردان فلسطین نشان می دهد.

در مستندی که در شبکه الجزیره منتشر شده است، کارشناسان در سال 2012 تاکید کرده بودند که سطوح بالایی از عنصر رادیو اکتیو شده را بر وسایل شخصی یاسر عرفات پیدا کرده اند. کارشناسان سویسی نیز اظهار داشتند که در آزمایشات خود توجه خود را بر لکه های بجا مانده از بزاق دهان و خون و ادرار وی بر وسایل شخصی بویژه لباسهاس زیر و مسواک و لباسهای ورزشی اش معطوف کردند. 

این تیم از کارشناسان خاطرنشان کردند که این نتایج احتمال مسموم شدن عرفات با ماده پولونیوم210 را پشتیبانی می کند و اینکه مقدار رادیواکتیو موجود در این نمونه ها "با خوردن مقدار کشنده ای از پولونیوم 210 در سال 2004" مطابقت دارد.

به گفته این کارشناسان گزارش پزشکی مربوط به یاسر عرفات در هنگام وفاتش فرضیه مسموم شدن وی با ماده پولولونیوم210 را رد نمی کند، حتی اگر در هنگام مرگ این رهبر فلسطینی دو نشانه دال بر قرار گرفتن در معرض مواد رادیو اکتیو مانند از دست دادن موها و ضعف نخاع شوکی دیده نشده است.

یاسر عرفات که در  ۴ اوت ۱۹۲۹ در قاهره پایتخت مصر متولد شد و در ۱۱ نوامبر سال ۲۰۰۴ در بیمارستان نظامی پرسی در حومه پاریس چشم از جهان فرو بست. وی رئیس حکومت خودگردان فلسطین از هنگام تشکیل در ۱۹۹۶، رئیس سازمان آزادی‌بخش فلسطین از سال ۱۹۶۹ و رئیس و بنیانگذار جنبش فتح از سال ۱۹۵۹ تا هنگام مرگ بود.

در زمان درگذشت عرفات، مقامات فلسطینی رژیم صهیونیستی را متهم به مسموم سازی او کردند. یک تیم تحقیقاتی فلسطینی یک سال پس از مرگ او، احتمال ابتلای او به سرطان، ایدز، و همچنین مسمومیت را رد کرد.

اما در نوامبر ۲۰۱۲ گروهی از بازپرسان بین‌المللی بنابر درخواست سهی عرفات، همسر یاسر عرفات، مامور شدند تا با نبش قبر وی و نمونه‌برداری از پیکر وی، مجدداً احتمال مرگ وی با موارد رادیواکتیو را بررسی نمایند. اینکار در تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و متخصصانی از کشورهای فرانسه، روسیه و سوئیس مامور آنالیز نمونه گرفته شده شدند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها