بر اساس یک گزارش امنیتی جدید انگلیس

چیزی بنام ارتش آزاد سوریه وجود خارجی ندارد

چیزی بنام ارتش آزاد سوریه وجود خارجی ندارد
سه شنبه 23 مهر 1392 - 09:41

یک گزارش امنیتی جدید انگلیس حاکی است که گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه عملا به پایان راه خود رسیده است و تنها چند صد نفر از آنها تحت فرماندهی و به اصطلاع ستاد ارتش آزاد به ریاست سلیم ادریس باقی مانده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سایت الحقیقیه وابسته به مخالفان دولت سوریه نوشته است که از طریق یک منبع در دفتر امور سوریه در وزارت خارجه انگلیس از این گزارش آگاه شده است.
در این گزارش آمده است: شمار کلی افراد مسلح ارتش آزاد تحت امر سلیم ادریس و ائتلاف ملی سوریه در سراسر سوریه کمتر از یک هزار نفر است اما کسانی که از ارتش آزاد جدا شده اند شامل حدود 400 افسر با درجه های مختلف حدود سه هزار نفر هستند که بخش بزرگی از آنها سرباز بوده و نیروهای حرفه ای نیستند (خدمت وظیفه را می گذرانند و افراد داوطلب نیستند) و اکثر آنها در اردوگاه ها در ترکیه و اردن به سرمی برند. بیش از 80 درصد از آنها درهیچ عملیات جنگی علیه نظام سوریه شرکت نکرده اند.
این گزارش افزوده است: بیش از نیمی از جنگجویان ارتش آزاد به گروه های اسلامی جهادی مختلف بویژه داعش و النصره و احرار الشام ملحق شده اند؛ بویژه آن دسته از گروه های که از تمکن مالی خوبی به یاری حمایت کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برخوردار هستند.
براساس این گزارش، نزدیک به دو هزار فرد مسلح ارتش آزاد به وضعیت امنیتی خود با نظام سوریه در ماه های اخیر رسیدگی کرده و آن را حل و فصل کرده اند به گونه ای که برخی از آنها به یگان های نظامی خود بازگشته اند اما تحت نظارت هستند و ماموریت نظامی به آنها داده نمی شود و برخی از آنها نیز به روستا یا شهر تحت کنترل دولت سوریه بازگشته اند و نظام سوریه به تحت پیگرد قرار ندادن آنها اکتفا کرده است. برخی از گروه های آنها که همچنان وابسته به سلیم ادریس هستند با ارتش سوریه در چندین منطقه برای مقابله با گروه های مسلح اسلامی بویژه در استان دیر الزور و ریف دمشق و برخی دیگر از مناطق شهر حمص هماهنگی می کنند.
این گزارش حاوی آماری مذهبی- طائفه ای درخصوص 18 لشکر نیروی زمینی ارتش سوریه و لشکرهای نیروهای هوایی و دریایی است به گونه ای که اشاره می کند بیش از نیمی از فرماندهان لشکرها یا جانشین های آنها یا روسای ستاد آنها از اهل سنت هستند و این نسبت تقریبا درخصوص فرماندهان تیپ های وابسته به آن بویژه در خطوط رویارویی با اسرائیل در مرز جولان اشغالی نیز صدق می کند.
دراین گزارش آمده است: نزدیک به 80 درصد ساختار ارتش از افسران و سربازان یگان های مختلف از جمله شرکت کنندگان در نبرد علیه گروه های مسلح مخالف را مسلمانان اهل سنت تشکیل می دهد.
درهمین حال، گروهک داعش به سرکوب مداوم گروه های مسلح دیگر در شهر حلب و حومه آن ادامه می دهد و فرار افراد مسلح ارتش آزاد از برابر آنها و پناه بردن به مناطق و محله های تحت کنترل دولت سوریه ادامه دارد.
درگیری بین داعش و گروه های مسلح دیگر باعث کشته شدن بیش از 70 نفر فقط در چند رو اخیر از دو طرف شده است و یکی از گروه های مسلح در حلب تهدید کرده که اگر داعش مناطقی که از این گروه گرفته است را پس ندهد، مناطق باقی مانده را به ارتش سوریه واگذار خواهد کرد.
این درحالی است که ارتش سوریه به پیشروی خود در محور السفیره ادامه می دهد و اطلاعات نشان می دهد که احتمالا چند روز تا نبرد آزاد سازی السفیره مانده است و در صورت آزادی السفیره، عملاً مناطق جنوبی و شرقی حلب به صورت کامل تحت کنترل و قدرت ارتش سوریه قرار خواهد گرفت.

به گزارش العالم این گزارش در حالی منتشر می شود که رسانه های مخالف دولت و ملت سوریه، جنگ صورت گرفته در این کشور را جنگی مذهبی عنوان می کنند در حالی که دولت سوریه می گوید علیه تروریسم در حال نبرد است.

پربیننده ترین خبرها