عراقچی: فضای مذاکرات ایران و 1+5 مثبت بود

عراقچی: فضای مذاکرات ایران و 1+5 مثبت بود
سه شنبه 23 مهر 1392 - 17:24

"عباس عراقچی" معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: هیئت ایرانی، در جلسه ای که صبح امروز (سه شنبه) با گروه 1+5 در ژنو داشت، پیشنهادات جدید تهران را مطرح کرد.

"نوید بهروز" خبرنگار اعزامی شبکه خبری العالم به ژنو گزارش داد که عراقچی، بعد ازظهر سه شنبه، پس از جلسه مشترک با گروه 1+5 به خبرنگاران گفت: بر اساس پیشنهادات جدید ایران، برداشتن گام اول باید طبق جدول زمان بندی باشد و مطابق آن نباید بیش از 6 ماه طول بکشد.
وی افزود: بر اساس پیشنهادات جدید ایران، حق ایران در پیشرفت برنامه مسالمت آمیز هسته ای و غنی سازی اورانیوم باید کاملا به رسمیت شناخته شود و تحریم های یک جانبه و چندجانبه ضد ایران نیز کاملا برچیده و نگرانی های هر دو طرف مذاکره برطرف شود.
بر پایه این گزارش، عراقچی در باره فضای مذاکرات گفت: فضای مذاکرات بسیار مثبت بود و 1+5 برخوردی مثبت با پیشنهادات ارائه شده داشتند.
عراقچی، به جزییات بیشتری درباره پیشنهادات ایران پرداخت که به موضوع تعیین اهداف مربوط می شود و از میان آن ها می توان به دستیابی به توافق فراگیر میان ایران و گروه 1+5 و تشکیل کمیته مشترک برای حل موارد اختلاف دو طرف اشاره کرد.
وی تصریح کرد: دو طرف درباره محرمانه ماندن پیشنهادات ایران به توافق رسیدند و در جلسه عصر امروز نیز جزییات طرح ایران مطرح خواهد شد.
عراقچی همچنین خاطر نشان کرد که "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در  جلسه عصر شرکت نخواهند کرد، و جلسه در سطح معاونان وزرای خارجه برگزار خواهد شد.
صبح امروز دکتر محمد جواد ظریف و تیم مذاکره کننده هسته ای ایران وارد محل برگزاری نشست شدند. پس از رایزنی های غیر رسمی مذاکرات رسمی ایران و 1+5 راس ساعت 9 و 53 دقیقه به وقت ژنو آغاز شد. در افتتاح مذاکرات رسمی دکتر ظریف حضور داشت و بسته پیشنهادی جدیدی را به گروه 1+5  ارائه کرد.
با پایان یافتن دور نخست مذاکرات ایران و 1+5 طبق توافق طرفین دور بعدی این مذاکرات ساعت 14.30 به وقت محلی (16به وقت تهران) آغاز شد.
26

پربیننده ترین خبرها