اعتراض شیخ تونسی به گسترش وهابیت دراین کشور

اعتراض شیخ تونسی به گسترش وهابیت دراین کشور
دوشنبه 29 مهر 1392 - 21:13

العالم - يكي از شیوخ بزرگ دانشگاه زیتونیه تونس، جنبش حاکم النهضه اسلامی را به کذب، نگفتن حقایق و فقدان شفافیت و صراحت در خصوص گسترش پدیده تروریسم در کشور متهم کرد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، " فرید الباجی" رئیس جمعیت دار الحدیث دانشگاه زیتونیه گفت: جنبش النهضه، در خصوص مسائل متعدد از جمله گسترش پدیده تروریسم به مردم دروغ می گوید و کلام حق به زبان نمی آورد و این درحالی است که این پدیده با دسترسی فزایده گروه های سلفی به سلاح، کشور و جامعه تونس را تهدید می کند.

وی تبلیغات جنبش النهضه را مبنی بر ریشه داشتن شیوع پدیده تروریسم در زمان حبیب بورقیبه و زین العابدین بن علی، نوعی بدعت سیاسی برای سرپوش گذاشتن بر حقایق و گمراه کردن افکار عمومی دانست.

الباجی تاکید کرد که گسترش پدیده تروریسم و قدرت گرفتن گروه های سلفی در تونس ناشی از ضعف و بی توجهی دولت النهضه است که کشور را به طور کامل در اختیار آن دسته از مبلغان وهابی قرار داده است که فکر جهادی را در میان جوانان فاقد شناخت عمیق از اسلام، ترویج داده اند.

این شیخ مشهور دانشگاه زیتونیه پیشتر دولت حاکم بر تونس را در پی ناکامی در اداره امور کشور و حل و فصل بحران کنونی، به استعفا دعوت کرده بود؛ اما جنبش حاکم النهضه با منع کردن وی از سخنرانی در دانشگاه "منوبه" در شمال پایتخت تونس و توسل به خشونت و تکفیر، به او پاسخ داد.

شیخ فرید الباجی یکی از دشمنان سرسخت تفکر جهادی وهابی است، تفکری که جامعه تونس را از زمان سرنگونی حکومت استبدادی زین العابدین بن علی در سال 2001 در نوردیده است.

شاید وی تنها خطیب و امام جماعتی است که به صراحت، گروه های جهادی را تروریسم توصیف کرده و خواهان مقابله با آنهاست.

الباجی که دو سال پیش در سخنانی گفته بود گروه های سلفی وهابی در مسیر تکفییر و رسیدن به مرحله انفجار حرکت می کنند، هنور هم بر این موضع خود پافشاری می کند.

وی ریاست جمعیت دار الحدیث دانشگاه زیتونیه تونس را که نهادی دینی است، به عهده دارد . این جمعیت به اعتدال و تسامح و کنار زدن تفکر افراطی معتقد است.

الباجی می گوید: تردیدی نیست که گروه های سلفی وهابی، طیفی از جوانان تونسی را به سوی خشونت لفظی و عملی سوق داده و طبق معمول این گروه ها برای تحقق اهداف خود عوام و افراد فاقد درک واقعی از اسلام را هدف قرار داده اند.

این شیخ برجسته دانشگاه زیتونیه امضای پیمان ملی از سوی همه گروه های تونسی را تنها راه خروج کشور از بحران کنونی می داند.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها