واکنش تند اولاند به جاسوسی آمریکا و پاسخ عجیب کری

واکنش تند اولاند به جاسوسی آمریکا و پاسخ عجیب کری
سه شنبه 30 مهر 1392 - 08:22

درحالی که رییس جمهور فرانسه به دنبال افشای جاسوسی گسترده آمریکا از شهروندان فرانسوی به شدت به اوباما اعتراض کرد؛ وزیر امور خارجه آمریکا اقدام کشورش را مساله ای عادی دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ایالات متحده آمریکا در یک فاصله زمانی ۳۰ روزه مکالمات تلفنی و ارتباطات پیامکی بیش از ۷۰ میلیون فرانسوی را شنود کرده است.
پس از درز این خبر که روزنامه فرانسوی لوموند روز یکشنبه (28 مهر ماه) آن را منتشر کرد؛ مقامات فرانسوی که به شدت شوکه شده‌اند، سفیر آمریکا را احضار و از وی در این باره توضیح خواستند.
در همین خصوص فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه نیز دیروز (دوشنبه 29 مهر ماه) در تماس تلفنی با باراک اوباما همتای آمریکایی خود ، جاسوسی واشنگتن از شهروندان فرانسوی را محکوم کرد.
دفتر اولاند درپی تشدید نارضایتی از اقدام دولت امریکا در  شنود تماس های تلفنی میلیونها فرانسوی، در بیانیه ای از این اقدام دولت امریکا به شدت ابراز ناخرسندی کرد و این رفتار را در روابط میان کشورهای دوست و هم پیمان غیرقابل قبول خواند و آن را نقض حریم خصوصی شهروندان فرانسوی دانست.


واکنش عجیب جان کری
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش عجیب به درز اخبار جاسوسی کشورش از شهروندان فرانسوی در نشست خبری با همتای قطری خود در پاریس گفت: همه کشورها برای حفظ امنیت شهروندان خود چنین فعالیت هایی دارند.
کری افزود: فرانسه یکی از قدیمی ترین متحدان ما است و من از زمان تصدی سمت با لوران فابیوس در زمینه مختلف از سوریه  تا  حفظ امنیت شهروندان همکاری نزدیک دارم.
وی خاطرنشان کرد که حفظ امنیت شهروندان ما در جهان امروز وظیفه بسیار پیچیده و چالش برانگیز است.افراد زیادی تلاش می کنندبه دیگران آسیب وارد کنند و ما شاهد انفجار بمب گذاران انتحاری در بخش های مختلف جهان هستیم.
وزیر امور خارجه آمریکا در توجیه جاسوسی غیر قانونی کشورش از شهروندان فرانسوی گفت: کشورهای بسیاری برای حفظ امنیت شهروندان خود در سراسرجهان چنین فعالیت هایی دارند.همانطور که رئیس جمهور اوباما در سخنرانی اخیر خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته است ما در حال بازبینی نحوه جمع آوری اطلاعات هستیم.
وی افزود: هدف ما همواره برقراری توازن بین حفظ امنیت و رعایت حریم خصوصی شهروندان بوده است.

روزنامه فرانسوی لوموند با انتشار خبر رسوایی جاسوسی آمریکا خاطرنشان کرد که آژانس امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) از دهم دسامبر ۲۰۱۲ تا هشتم ژانویه سال جاری ۷۰ میلیون و ۳۰۰ هزار مورد تماس تلفنی فرانسوی‌ها را (از افراد عادی تا مقامات سیاسی و اقتصادی) ضبط کرده است.
لوموند با استناد به اسناد "ادوارد اسنودان"، افشاگر معروف آمریکایی افزود: این اسناد که در ماه ژوئن افشا شده است، نشان می‌دهد آژانس امنیت ملی آمریکا برای رصد کردن غیرقانونی اسرار یا حتی اتفاقات ساده در زندگی خصوصی فرانسوی‌ها از چه روش‌‌هایی استفاده می‌کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها