چرا عربستان دنبال گروگان های لبنانی در سوریه بود؟

چرا عربستان دنبال گروگان های لبنانی در سوریه بود؟
جمعه 3 آبان 1392 - 19:22

جبران خسارت از دست دادن گروگان های اعزاز برای عربستان دشوار است چون 9 لبنانی آزاد شده در واقع به عنوان برگ برنده سازمان اطلاعات عربستان در شمال سوریه علیه حزب الله به شمار می رفتند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در حالی که یک هفته از مبادله گروگان های لبنانی در سوریه می گذرد، محمد بلوط نویسنده لبنانی در گزارشی که در روزنامه السفیر منتشر شد، به علاقه وافر سازمان اطلاعات عربستان برای دستیابی به گروگان های لبنانی در شهر اعزاز خبر می دهد و تاکید می کند که سعودی ها همچنان در فکر گروگان گرفتن از لبنانی ها به خصوص شیعیان این کشور هستند.

بر اساس این گزارش، دولت اسلامی عراق و شام در اعزاز تا آخرین ساعت های فروپاشی تیپ عاصفه الشمال و فرار بقیه آنان به ترکیه یا مواضع تشکل حمایت از ملت کرد در عفرین، کوشیدند قبل از هر گونه توافق به لبنانی های مزبور دست یابند، همزمان، جنگجویان ابوعمر الکویتی به آخرین مواضع عاصفه الشمال نزدیک گذرگاه باب السلامه نزدیک شدند. 
یک منبع سوری که یک سال پیش برای میانجیگری در موضوع گروگان های لبنانی تلاش کرد گفت، سیاست شاهزاده بندر بن سلطان رییس سازمان اطلاعات عربستان، تلاش برای جبران از دست دادن گروگان های لبنانی با گروگان های دیگر در نزدیک ترین فرصت ممکن است چون این تجربه مشخص نمود که گروگانگیری نوعی اهرم فشار مهم علیه حزب الله و جلوگیری از شرکتش در جنگ سوریه در آینده است.  
مکلف شدن داعش و النصره برای گروگانگیری به خاطر مخالفتشان با هر گونه میانجیگری برای مبادله زندانیان یا گفت وگو برای آزادی آنان است.   
منبع سوری تصریح کرد: النصره و داعش در زندانی نزدیک سد الطبقه در شرق سوریه چهار گروگان فرانسوی و دو گروگان اسپانیایی را نگهداری می کنند.  

منبع مذکور در ادامه یادآور شد که ابا لقمان امیر داعش در الطبقه ناظر بر زندان گروگان ها بود که دو گروگان فرانسوی را ماه ژوئن 2013 از ابایعقوب از امرای النصره در شهر رقه تحویل گرفت.
منبع یاد شده در ادامه با بیان اینکه میانجی سوری نزدیک به داعش 10 روز قبل با گروگان های مزبور ملاقات و تاکید کرد که همچنان زنده اند، افزود: سازمانهای اطلاعات عربستان و ترکیه که با مسلح سازی گروه های مسلح به ویژه النصره نفوذ زیادی بین آنان به دست آورده اند می کوشند با گروگانگیری برگ برنده را در برابر تمام طرفه ای منازعه همچنان در اختیار خود داشته باشند.  
 

پربیننده ترین خبرها