مصر: برای برگزاری مذاکره بین ایران و کشورهای عربی حاضریم

مصر: برای برگزاری مذاکره بین ایران و کشورهای عربی حاضریم
شنبه 4 آبان 1392 - 10:32

وزیر خارجه مصر گفت که کشورش است آماده است تا گفت وگو بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و ایران را برگزار نمایند.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "نبیل فهمی" در جریان سفرش به امارات ابراز تمایل کشورش را برای سرپرستی گفت وگو بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و ایران، "به شرط صادقانه بودن مقاصد تهران در نزدیک کردن مسالمت آمیز روابط خود با همسایگانش"  ابراز داشت.
وی همزمان بر اهمیت امنیت کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به عنوان بخشی از امنیت ملی مصر تاکید کرد.
نبیل فهمی با این حال به توجه کشورش به صادقانه بودن مقاصد کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در صورت برگزاری این گفت و گوها اشاره‌ای نکرد.
نبیل فهمی به شبکه العربیه عربستان گفت که تنش بین ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بر موضع مصر تاثیر منفی می گذارد، و او آماده است تا به هرگونه درخواست این کشورهای عربی برای فراهم کردن فضای تعامل با ایران – در صورت نیاز- پاسخ مثبت بدهد؛ و اگر این نیاز احساس نشود، مذاکره با ایران را در راستای خدمت به مصر و کشورهای عربی منطقه آغاز می کند، و مصر موضعی نخواهد گرفت که به امنیت ملی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس خدشه ای وارد کند.
وزیر خارجه مصر همچنین در خصوص روابط کشورش با آمریکا تأکید کرد: مصر هرگونه دخالت آمریکا در امنیت ملی خود را هرگز نخواهد پذیرفت. وی درعین حال تمایل کشورش را برای بهبود روابط خود با واشنگتن ابراز داشت.
وی تصریح کرد: ما با صراحت کامل برای مدیریت خوب روابط خود با آمریکا و بهبود آن تلاش خواهیم کرد، اما مصر دیکته شدن هیچ گونه موضعی را نخواهد پذیرفت، خصوصا اگر این موضع در ارتباط با امنیت ملی مصر باشد.
نبیل فهمی درباره سوریه نیز راه حل دیپلماتیک و همچنین راهکار نظامی برای بحران کنونی را بعید دانست و ابراز امیدواری کرد که کشورش در نشست ژنو 2 درباره سوریه که قرار است ماه آینده برگزار شود، شرکت کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها