همکاری کامل سوریه با بازرسان طبق برنامه

همکاری کامل سوریه با بازرسان طبق برنامه
يکشنبه 5 آبان 1392 - 19:01

سازمان منع سلاح شیمیایی اعلام کرد که سوریه فهرست کامل سلاح شیمیایی خود را به این سازمان تحویل داده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، قرار است سازمان منع سلاح شیمیایی کار خود را تا پایان امروز (یکشنبه) بعد از بازرسی از تمام کارخانه‌ها و انبارهای اسلحه شیمیایی به اتمام برساند.
این سازمان اعلام کرد که سوریه پنجشنبه گذشته فهرست همه انبارهای سلاح شیمیایی خود را تکمیل کرد که این اقدام بخش اول برنامه زمانی برای نابودی این سلاح تا اواسط سال 2014 است.
قرار است سازمان منع سلاح شیمیایی امروز به کار خود در سوریه پایان دهد و همه پایگاه های تولید و انبار سلاح شیمیایی را طبق فهرست اعلام شده از سوی دولت سوریه، شناسایی کند.
بازرسان سازمان ملل متحد تا جمعه گذشته 19 سایت از مجموع 23 سایت اعلام شده از سوی دولت سوریه، را مورد بازدید قرار دادند.
سازمان ملل باید تا اول نوامبر آینده کارخانه‌های سلاح شیمیایی سوریه را تعطیل کند و سوریه نیز تا نیمه سال 2014 فرصت دارد تا این سلاح ها را از بین ببرد.
گروهی از بازرسان سازمان ملل اول اکتبر به سوریه رفتند تا بر اجرای مصوبه شماره 2118سازمان ملل درمورد انهدام اسلحه شیمیایی سوریه و تاسیسات مرتبط با تولید آن نظارت کنند.
همزمان با ورود بازرسان سازمان ملل به سوریه به درخواست دولت این کشور جهت تحقیق در خصوص حمله شیمیایی گروه های مسلح، این گروه ها و کشورهای حامی آنها مدعی شدند که دولت سوریه به منطقه غوطه نزدیک دمشق حمله شیمیایی کرده است.
با مطرح شدن این ادعا، آمریکا علیه سوریه اعلام جنگ کرد و همه تلاش خود را برای جلب افکار عمومی جهت ورود به این جنگ به کار گرفت؛ ولی با عضویت رسمی در سازمان منع سلاح شیمیایی، آمریکا خلع سلاح شد و از تصمیم خود برای حمله به سوریه صرف نظر کرد.
سازمان منع گسترش اسلحه شیمیایی اعلام کرد هیات اعزامی به سوریه تا روز 17 اکتبر حدود 50 درصد از بازرسی از تاسیسات شیمیایی را به پایان رسانده اند.
بر اساس مصوبه شورای امنیت سوریه باید تمام تجهیزات مخصوص ساخت سلاح شیمیایی خود را تا اول ماه آینده تسلیم کند، و ذخایر سلاح شیمیایی را نیز تا نیمه سال آینده از بین ببرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها