معاون سابق وزیر اطلاع رسانی سوریه مطرح کرد.

عدم حمایت از تروریست ها، راه حل بحران سوریه

عدم حمایت از تروریست ها، راه حل بحران سوریه
شنبه 11 آبان 1392 - 08:47

معاون سابق وزیر اطلاع رسانی سوریه، بر ضرورت متوقف شدن حمایت تسلیحاتی از عناصر مسلح در سوریه پیش از پرداختن به هرگونه راه حل سیاسی تاکید کرد.

"خلف المفتاح" روز جمعه در گفت و گو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: اخضر ابراهیمی فرستاده دبیرکل سازمان ملل به منطقه، در دل، دچار یأس و نومیدی است زیرا ابعاد واقعی بحران سوریه را عمیقا درک می کند و موضع کشورها و نه موضع مخالفان سوری را در قبال این بحران به خوبی می شناسد و می داند که حل این بحران فقط به اراده طرف های داخلی منوط نیست، بلکه به خواست کشورها نیز مربوط است.

وی افزود: فکر می کنم در کشورهایی که می توانند در حل سیاسی بحران سوریه تاثیرگذار باشند، اراده سیاسی لازم شکل نگرفته است و هنوز به حل بحران این کشور از طریق نظامی می اندیشند به همین سبب نمی توان بحران این کشور را به داخل این کشور محدود دانست، چرا که ابعاد منطقه ای و بین المللی این بحران، مساله ای جدایی ناپذیر از آن هستند.

معاون سابق وزیر اطلاع رسانی سوریه، صحبت از موفقیت ماموریت ابراهیمی را زودهنگام دانست و گفت: با توجه به این که هنوز کشورهای مختلف درباره دستیابی به راه حلی سیاسی موضعی مشخص اتخاذ نکرده اند، نمی توان درباره موفقیت ماموریت اخضرابراهیمی خوش بین بود. در حال حاضر همه بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند که بحران سوریه از طریق نظامی قابل حل نیست و این بحران باید از طریق سیاسی حل شود. اما این که راهکار حل سیاسی این بحران چیست، موضع اختلاف است، مخالفان دولت سوریه در خارج از کشور و مخالفان داخلی هر یک رویکردی جداگانه دارند.

وی افزود: به سختی می توان از خوش بینی واقعی به موفقیت کنفرانس ژنو 2 و حتی برگزار شدن آن سخن گفت. مشکل اصلی هم مخالفان دولت در خارج از کشور نیست، بلکه کشورهایی است که در سوریه و در منطقه برنامه ها و منافعی را دنبال می کنند و با حمایت های خود بر مخالفان خارج از کشور و مواضع آن ها تاثیر می گذارند.

المفتاح تاکید کرد: گروه هایی از مخالفان دولت سوریه در خارج، با کشورهایی مثل عربستان و ترکیه و گروه هایی با آمریکا و کشورهایی اروپایی مرتبط هستند به همین سبب مخالفان خارج از کشور، مرجع وابستگی واحدی ندارند و این یک مشکل واقعی است. در این میان، نیروهای تاثیرگذار، گروه های مسلح تروریست هستند و وقتی قرار می شود که درباره راه حل سیاسی صحبت شود واقعا چگونه می توان با گروره های تروریست مسلح از راه حل سیاسی سخن گفت.

خلف المفتاح خاطر نشان کرد: راه حل سیاسی در سوریه باید در دو عرصه دنبال شود، نخست عرصه سیاسی که بر اساس آن باید کشورهای اطراف سوریه تعهداتی را بپذیرند و مخالفان دولت سوریه را وادار کنند راه حل سیاسی را بپذیرند و برای این کار از حمایت مالی و تسلیحاتی گروه های تروریست دست بکشند. در عرصه داخلی نیز باید منابع پشتیبانی گروه های مسلح خشکانده شود تا راه حل سیاسی ثبات یابد.

- 01 - 14:46
26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها