نظر بروجردی درباره انتقادها از مذاکره با آمریکا

نظر بروجردی درباره انتقادها از مذاکره با آمریکا
يکشنبه 12 آبان 1392 - 19:01

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود انتقادهایی در کشور از مذاکره با آمریکا، تأکید کرد محور اساسي اختلاف ايران و آمريكا دیوار بلند بي اعتمادي است.

"علاء الدین بروجردی" شامگاه یکشنبه در مصاحبه اختصاصی با شبکه العالم، درپاسخ به سئوالی درخصوص برخی انتقادهای داخلی از مذاکرات دیپلمات‌های ایرانی با آمریکا از جمله در داخل مجلس شورای اسلامی گفت: طبیعت محیط آزاد همین است؛ براساس اصل 84 قانون اساسی هر نماینده مجلس می تواند در زمینه کلیه مسائل داخلی و خارجی اظهار نظر کند؛ بنابراین این اظهار نظر صورت می گیرد. ولی این اظهار نظرها مواضع رسمی مجلس نیست، چرا که هر نماینده می تواند نظرش را بیان کند.
بروجردی تأکید کرد: ما در کشورمان آزادی کامل داریم و نظر اصلی مجلس را رئیس مجلس اعلام می کند، و من فکر می کنم این امر را باید بیشتر به حساب فضای باز و آزادیهای گسترده موجود در کشورمان گذاشت.
بروجردی افزود: بعد از سخنان بسیار صریح و محکم امروز مقام معظم رهبری، حتما منحنی این اظهار نظرها سیر نزولی خودش را طی خواهد کرد و ما با توجه به این سخنان صریح، دیگر شاهد ادبیات مغایر با این سخنان نخواهیم بود.
رئیس کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به این سئوال که آیا این اظهار نظرها ممکن است مذاکره کننده ایرانی را تضعیف کند، اظهار داشت: این اظهارنظرها برعكس شاید هم تقويت كند؛ ظريف و عراقچي به عنوان مذاکره کننده هنگام مذاکرات می گویند که چنین فشارهایی را از طرف مجلس نيز داريم‌، و این مذاکرات در درون مجلس به عنوان یک مرکز مهم تصمیم گیری، مخالفانی جدی دارد. شاید این اظهارات نمایندگان به ظاهر تضعيف كننده است ولي در واقع مي تواند به عنوان مزیت از آن در جهت تقويت مذاكرات مورد استفاده قرار بگیرد.
* سیاستهای خصمانه آمریکا تغییری نکرده
بروجردی گفت: همان دلايلي كه موجب شد آن خروش ملي در ميان دانشجويان ما ظهور و بروز كند و مركز توطئه آمريكا را در زماني كه با اين كشور رابطه داشتيم دراختيار بگيرند و اين توطئه‌ها را خنثي كنند؛ همان دلايل نيز امروز بعد از گذشت بيش از 30 سال همچنان ادامه دارد و آمريكا تغييري در سياست‌هاي خصمانه خود ايجاد نكرده است.
وی افزود: آمریکایی‌ها براي طرح‌هاي توطئه آميز عليه انقلاب اسلامي بودجه تصويب مي كنند، و تحريم ها را تشديد مي كنند. بنابراين در ماهيت استكباري امريكايي‌ها تغييري حاصل نشده كه عكس العمل ها متناسب با آن تغييري كند.
* تفاوت داشتن رابطه و مذاکره
بروجردی خاطرنشان کرد: ما در واقع بايد بين داشتن رابطه و مذاكره تفكيك قائل شويم. ما با دشمنان خود در مقاطعي بر اساس منافع ملي مذاكره كرده‌ايم؛ مثلا با صدام بعد از 8 سال جنگ تحميلي و بيش از هزار ميليارد دلار خسارت مالي به علاوه خسارت‌هاي گسترده انساني، مذاكره كرديم. بنابراين مذاكره اگر متضمن حقوق و منافع ملي ما باشد به هيچ وجه به معناي پذيرفتن ماهيت استكباري آمريكا نيست.
* شعار مرگ بر آمریکا کمترین واکنش ملت است
بروجردی خاطرنشان کرد: مهمترين سند فرمايشات حضرت امام (ره) وصيت نامه ايشان است كه اوج تنفر وی از آمريكا در آن مشهود است و نيازي به تاويل و تفسير ندارد؛  شعار مرگ بر آمريكا، کمترین واکنش يك ملت در مقابل كارنامه‌ای قطور از جنايت است.
وی ادامه داد: اين شعار ساده ترين پاسخ به آمريكايي است كه ظالمانه وعامدانه هواپيماي مسافري را سرنگون كرد وبيش از 290 مسافر بي گناه را بر خلافت تمام اصول بين المللي و بشري به شهادت رساند، مسافرانی كه تعداد زيادي از آنها زن و كودك بودند؛ ولی آمریکا در مقابل به پرتاب كننده موشك مدال داد.
* شعار مرگ بر آمریکا
بروجردی تأکید کرد: در مقابل این نظام سياسي، شعار مرگ بر آمريكا کمترین عكس العمل منطقي يك ملت است. پس (آمریکایی‌ها) نبايد انتظار داشته باشند كه اين شعار تغيير كند و كساني كه تحليل مي كنند كه اين شعار بايد تغيير كند چوب جنايات امريكا را نخورده اند و بعضي از آنها حتي سالها در ايران زندگي نكرده اند. مثلا كودتاي 28 مرداد مسير تاريخي ملت ما را عوض كرد و ما را حداقل نيم قرن عقب نگه داشت.
* تسخیر سفارت آمریکا و موضوع نقض قوانین بین المللی
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه مصاحبه با شبکه العالم، در پاسخ به این سوال که برخی می گوید تسخیر سفارت آمریکا و گروگان گرفتن دیپلماتها، نقض همه قوانین بین المللی به شمار می رود، اظهار داشت: مگر آنچه را آمریکا انجام داد؛ چقدر منطبق بر اعراف و قوانین بین المللی بوده است؟.
وی افزود: این همه ظلم و ستم آیا منطبق بر مقررات بین المللی بود؟ درجایی که رفتار آمریکا عملا بیانگر آن است که قانون جنگل بر این جهان حاکم است نه مقررات بین المللی؛ دیگر در تعامل با چنین کشوری و چنین نظامی توجه به مقررات بین المللی به نظر من نوعی ساده لوحی است.
* عرصه دیپلماسی میدان جنگ است
بروجردی درپاسخ به سوالی درباره اظهارات امروز مقام معظم رهبری در حمایت از دستگاه دیپلماسی ایران و کاری که این دستگاه می تواند در زمینه عادی سازی روابط با آمریکا انجام دهد، تصریح کرد: در هر صورت عرصه دیپلماسی، میدان جنگ است. جنگ یک بعد آن نظامی است و یک بعد آن اطلاعاتی است و یک بعد آن سیاسی و بین المللی و یک بعد آن اقتصادی است.
وی افزود: نگاه ما به عرصه دیپلماسی، در واقع هماوردی توانمندیهای ملی برای حفظ منافع ملی است. یعنی آن کسی که در خط مقدم در عرصه دیپلماسی از منافع ملی ما دفاع می کند، یک رزمنده در عرصه سیاسی است و به همین دلیل مقام معظم رهبری صریحا فرمودند که ما قویا از آنها حمایت می کنیم.
* نباید دستگاه دیپلماسی را تضعیف کنیم
بروجردی تأکید کرد: مقام معظم رهبری این جمله را هم امروز اشاره کردند که هیچ کس نباید مجموعه مذاکره کنندگان ما را سازش کار بداند. اینها بچه های خود ما و بچه‌های انقلاب هستند و ماموریت سختی را برعهده دارند و هیچ کس نباید ماموری را که مشغول کاری است، تضعیف کند.
بروجردی خاطرنشان کرد: این خیلی صریح و روشن است و علت آن هم همین نکته است؛ یعنی مذاکره کننده دارد از منافع ملی ما در خط مقدم جبهه با دشمن ما در واقع در یک رزم سیاسی دفاع می کند. بنابراین این کار حتما اشکال ندارد و خیلی هم خوب است.
بروجردی اظهار داشت: دو حالت اتفاق می افتد یا موفق می شود که دشمن را وادار به عقب نشینی از تحریم ها و فشارها کند که این برای ما یک موفقیت است یا موفق نمی شود که در این صورت درهمین نقطه اول هستیم و اتفاقی نیفتاده است؛ ولی این مزیت را دارد که به دنیا یک بار دیگر ثابت می کند که به آمریکا نمی شود اعتماد کرد و  آمریکایی ها حرف می زنند و عمل نمی کنند؛ و در واقع به تعبیر مقام معظم رهبری دستکش مخملی دارند و در زیر آن یک پنجه چدنی وجود دارد و یکبار دیگر اینها ثابت می شود و این هم به نفع ما است. یعنی در هر دو صورت ما از این مذاکرات سود می بریم.
* محور اصلی اختلاف ایران و آمریکا
وي درباره روابط ايران آمريكا گفت: محور اساسي (اختلاف ايران و آمريكا) بي اعتمادي است؛ ديوار بلند بي اعتمادي ميان دو کشور وجود دارد.
بروجردی خاطرنشان کرد: در دوره اصلاحات در جمهوری اسلامی ایران بارها چراغ سبز از جانب ایران روشن شد و همکاریهای گسترده ای مثلا در بحران افغانستان صورت گرفت؛ ولی پاسخ آمریکایی ها چه بود .. (در آن دوره) جمله ماندگار تاریخی که نشان دهنده اوج بی اعتمادی است، آن است که آمریکا ایران را محور شرارت در منطقه معرفی کرد.
بروجردي درباره اصرار كنگره به تحريم بيشتر ايران به جاي مذاكره اظهار داشت: آنجا نيز با توجه به فضای بازشان (درباره مذاکرات ایران و آمریکا) اختلاف نظر وجود دارد، در آمريكا بيشترين نقش از آن لابي صهيونيستي است، صهيونيستها با نفوذي كه در كنگره و دولت دارند، فشار جدي وارد مي‌كنند كه این اتفاق (مذاكره) صورت نگیرد؛ عکس العمل‌های مکرر سران رژیم صهیونیستی هم نشانگر همین واقعيت است. اما اگر عزم دولت آمريكا واقعي باشد چنين مسائلي بر آن تاثير گذار نيست و مسير مورد نظر آن استمرار يابد.
* غنی سازی 20 درصد ادامه دارد
وي درباره تعليق غني سازي اورانيوم گفت: هنوز تصميمي در اين زمينه اتخاذ نشده است، دو هفته قبل از فردو بازديد كرديم كه ديديم فعال است و غني سازي 20 درصد در حال انجام مي باشد؛ دو روز قبل نيز از رييس سازمان انرژي اتمي سوال كردم همچنان ادامه دارد.

پربیننده ترین خبرها