جنجال کشف مواد شیمیایی عازم سوریه در ترکیه

جنجال کشف مواد شیمیایی عازم سوریه در ترکیه
سه شنبه 14 آبان 1392 - 22:18

دمشق، العالم ـ خبرنگار العالم در سوریه با اشاره به توقیف کامیونهای حامل مواد شیمیایی در مرزهای ترکیه به سمت سوریه ، گفت که اکنون این موضوع به جنجالی رسانه ای برای آنکارا تبدیل شده است.

" حسام زیدان " خبرنگار العالم روز سه شنبه در گزارش خود با تاکید بر اینکه منطقه ای که کامیونها عازم آن بودند، تحت سیطره جبهه النصره و القاعده است، گزارش کرد : براساس بیانیه ارتش ترکیه سه کامیون در حال حرکت به سمت سوریه با شلیک گلوله به چرخهای آن متوقف شده و دربازرسی موادی مانند گوگرد که به ساخت سلاحهای شیمیایی کمک می کند و مواد دیگری که هنوز ماهیت آنها شناخته نشده، به دست آمد.

به گفته منابع ارتش ترکیه این مواد به آزمایشگاه های ویژه سلاح های شیمیایی، بیولوژیکی و هسته ای برای انجام آزمایش منتقل شده است.

گزارش العالم حاکیست، موادی که در این کامیونها در مرز ترکیه به سمت سوریه ضبط شد، بویژه گوگرد از مهمترین موادی است که در ساخت گازهای سمی بکار می رود.

منطقه مجاور مرز ترکیه با سوریه تحت سیطره گروه های مسلح افراط گرا مانند جبهه النصره و گروه تروریستی "دولت اسلامی در عراق و شام" (داعش) و برخی گردانها و تیپ هایی همچون تیپ لواء التوحید، عاصفه الشمال و دیگر گروه ها قرار دارد که از لحاظ اطلاعاتی به چندین کشور منطقه مرتبط هستند.

خبرنگار العالم خاطرنشان کرد که نیروهای ترکیه از ماه "می" گذشته دو بمب حامل گاز سمی سارین متعلق به عناصر جبهه النصره در داخل خاک خود را ضبط کردند که برای قاچاق به داخل سوریه آماده می شد.

این علاوه بر گزارشهای رسانه ای امریکایی بویژه روزنامه "دبلیو. ان. دی" است که اعلام کرد نیروهای ترکیه در ماه گذشته چندین بمب حاوی گاز سمی و شیمیایی وابسته به گروه القاعده را ضبط کردند که آماده قاچاق به داخل سوریه بود.

ارتش سوریه پس از سیطره بر چندین پایگاه، منطقه و محل تجمع عناصر مسلح، مواد شیمیایی ضبط کرده بود که برای ساخت گازهای سمی و سلاح های شیمیایی بکار می رفت.

برخی گروه های افراط گرا مانند جبهه النصره، داعش و القاعده در سوریه از این مواد استفاده کرده اند.
MKH-5-10:45

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها