رونق گرفتن بازار سلاح در شهرکهای مرزی ترکیه

رونق گرفتن بازار سلاح در شهرکهای مرزی ترکیه
شنبه 18 آبان 1392 - 11:43

درحالیکه جنگ سوریه برای مردم این کشور بسیار درد آور و ویرانگر بوده است، اما زمینه خوبی را برای رونق بازار برخی تجار سلاح و تجهیزات نظامی ایجاد کرده است؛ در همین راستا شهرک های مرزی ترکیه بازار پر رونقی برای این دسته از تجار شده است.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی درباره جنگ سوریه و موضوع تجارت سلاح و تجهیزات نظامی در شهرک های مرزی ترکیه نوشت: جنگ سوریه بازار تجار سلاح را به نحو بی سابقه ای افزایش داده است. دهها فروشگاه تجهیزات نظامی، در مرکز شهرک های مرزی ترکیه میزبان گروه های مسلحی هستند که کشورهای مختلف عازم جنگ با نظام سوریه شده اند.

خرید تجهیزات نظامی قبل از ورود به سوریه

برای صاحبان این فروشگاه ها مهم نیست که خریداران از کجا آمده اند؛ آن ها فقط می دانند که این افراد برای جنگ به سوریه می روند و برای انجام ماموریتشان نیاز به تجهیزات دارند.
"طیفور برکات اوغلو" صاحب یکی از فروشگاه ها می گوید: ما از خریداران درباره تابعیتشان سوال نمی کنیم. اکثر آن ها دارای ریش های بلند و سیاه هستند و به زبان های غیر ترکی صحبت می کنند. جنگی در همسایگی ما وجود دارد و نیازی نیست از آن ها درباره تابعیتشان سئوال کنیم.
این موضوع تقریبا میان تاجران این شهرک ها متعارف است، زیرا آن ها می دانند که اکثر خریداران عناصر گروه های مسلح بیگانه هستند که برای جنگ عازم سوریه شده اند.
صاحبان فروشگاه ها می گویند: گروه های مسلح از طریق استانبول وارد ترکیه می شوند. آن ها سپس به فرودگاه انطاکیه می آیند تا وارد خاک سوریه شوند اما قبل از رفتن به سوریه سری به بازار تجهیزات نظامی می زنند.
فروشگاه ها همه وسایل مورد نیاز یک فرد نظامی را که عازم جنگ است، دارند .. انواع لباس های نظامی، خنجر، ماسک (ضد گاز)، دستگاه های مولد انرژی خورشیدی، دوربین، انواع باتری و حتی تیغ اصلاح و شامپو. 

توان مالی تروریست ها
صاحبان فروشگاه ها می گویند گروه های مسلح به عنوان نمونه یک روز 200 لباس نظامی سفارش می دهند تا فردای آن روز تحویل بگیرند. آن ها توان مالی این گروه ها را ناشی از حمایت های مالی کشورهایی پشتیبان آن ها می دانند.
اکثر خریداران به لهجه های مختلف عربی مانند عراقی، مصری، اردنی، لیبیایی و سودانی صحبت می کنند. چچنی ها هم که "تیپ" خاص خودشان را در سوریه تشکیل داده اند.
نیویورک تایمز با این حال در این گزارش به تروریست هایی که از کشورهای مختلف غربی عازم سوریه می شوند، اشاره نمی کند.
مقصد این تجهیزات برای این دسته از تاجران مهم نیست. مهم این است که پیش از جنگ سوریه بازار آن ها خیلی خوب نبود و جنگ سوریه به این بازار رونق بخشیده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها