سقوط ماهواره ای که دوبرابر زمان پیش بینی شده کارکرد

سقوط ماهواره ای که دوبرابر زمان پیش بینی شده کارکرد
شنبه 18 آبان 1392 - 22:54

العالم - آژانس فضایی اروپا اعلام کرد که ماهواره جی.او.سی.ای پس از پنج سال گردش به دور زمین به دلیل تمام شدن سوخت احتمالا امشب یا روز دوشنبه به زمین سقوط خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، آژانس فضایی اروپا اعلام کرد هر چند بعید است بقایای این ماهواره پس از ورود به جو سالم بماند؛ امادهها قطعه آن ممکن است در جو متلاشی نشود و به نقطه ای از زمین اصابت کند اما زمان و محل دقیق آن مشخص نیست.

پروفسور"هاینر کلینکراد" رئیس دفتر بقایای فضایی در مرکز فضایی اروپا گفت :«از هنگامی که اسپوتنیک به فضا پرتاب شد،تاکنون بیش از پانزده هزار تن زباله فضایی به زمین بازگشته است. تنها بین ده تا چهل درصد از حجم اولیه آنها بر روی زمین سقوط می کند و معمولا سرعت آنها بین دویست تا سیصد کیلومتر در ساعت است. این سرعتی است که خودروهای لوکس در بزرگراههای آلمان به آن می رسند.

جدید ترین ماهواره ها به سیستمی مجهز هستند که امکان هدایت ماهواره را به سمت اقیانوسها فراهم می کند تا قطعات آنجا سقوط کنند.

این گزارش به نقل از یورونیوز حاکیست، ماموریت این ماهواره 450 میلیون دلاری که در سال ۲۰۰۹ میلادی به مدار زمین پرتاب شد و دو برابر مدت پیش بینی شده کار کرد، تهیه مدل دقیقی از میدان گرانش زمین، درک چرخش جریان اقیانوس ها و اندازه گیری دقیق فاصله میان پوسته و هسته زمین بود.

ماهواره هزار کیلوگرمی، جی.او.سی.ای که در ارتفاع 80 کیلومتری زمین شروع به متلاشی شدن کرده است، 5.3 متر طول دارد و به دلیل شکل ظاهری به فراری فضایی معروف است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها