حرف و حدیث از احتمال سفر وزرای خارجه 1+5 به ژنو

حرف و حدیث از احتمال سفر وزرای خارجه 1+5 به ژنو
جمعه 1 آذر 1392 - 11:34

العالم - منابع غربی در روزهای اخیر خبری غیر رسمی در باره احتمال سفر برخی وزرای خارجه 5+1 به ژنو محل گفت و گوهای هسته ای ، منتشر کرده اند که یک عضو هیات ایرانی از آن ابراز بی اطلاعی کرد .

خبرنگار اعزامی شبکه خبری العالم به ژنو گزارش کرد که مطبوعات غربی درباره امکان پیوستن برخی از وزرای خارجه گروه 5+1 به جمع مذاکره کنندگان در ژنو خبر داده اند؛ اما یک منبع ایرانی نزدیک به مذاکرات دراین باره ابراز بی اطلاعی کرد.

این منبع افزود که تیم ایرانی با توجه به ادامه مذاکرات بازگشت خود به ایران را به روز جمعه موکول کرد.

گروه 5 + 1 بعد از دیدار اشتون با ظریف رایزنی هایی را انجام داد و درجریان موضع ایران و افکار و خواسته های این کشور قرار گرفت و اشتون هم با نمایندگان گروه 5+ 1 نشستی داشت و به نظرات آنان گوش کرد.

انتظار می رود نشست دیگری که سومین نشست میان اشتون و ظریف خواهد بود ، برگزار شود که از لحاظ چگونگی ادامه مذاکرات میان ایران و گروه 5+1 و کم کردن اختلافات فیمابین سرنوشت ساز خواهد بود و دراین صورت، طرف های مذاکره کننده موفق خواهند شد که بیانیه پایانی را با موفقیت صادر کنند.

خبرنگار العالم از ژنو همچنین گزارش کرد که مذاکرات روز پنجشنبه بنا به خواسته ایران که خواهان شنیدن یک نظر و نه آرای مختلف ازگروه 5+1 است، صرفا" به دیدارهای میان ظریف و اشتون محدود شد.

عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایرانی در پایان مذاکرات ظریف و اشتون گفت که پیشرفت هایی حاصل شده است اما ناچیز بوده است.

وی افزود که نمایندگان گروه 5+1  تماس های گسترده ای را با کشورهایشان با هدف تهیه مقدمات دیدار روز جمعه انجام داده اند.

درباره موارد ا ختلافی پیشرفتی نداشته ایم

عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران همچنین در گفت و گو با خبرنگاران ایرانی با بیان اینکه بیشتر هیات ها آمادگی دارند تا اگر توافقی حاصل شود، بلافاصله در ژنو حضور یابند، گفت: بر روی سند مشترک پیشرفت داشته اما درباره موارد اختلافی پیشرفتی نداشته ایم.

وی اظهار کرد: داریم روی متن کار می کنیم از این نظر که روی اکثر مفاد آن یک درک مشترک وجود دارد که از این زاویه پیشرفت است ولی چند مورد اختلافی داریم که بر روی این چند مورد اختلافی از صبح تاکنون پیشرفتی نداشته ایم.

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره حضور وزیر خارجه چین و روسیه در مذاکرات گفت: بیشتر هیات ها آمادگی دارند تا اگر توافقی حاصل شود بلافاصله بیایند. همه هیات ها این آمادگی را دارند ولی منوط است به اینکه پیشرفتی حاصل شود و نزدیک شویم به تفاهم که تاکنون این مساله رخ نداده است.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان اظهار داشت: هنوز در موارد مورد اختلاف پیشرفتی نداشتیم ولی در خود سند با توجه به بحث هایی که از قبل داشتیم پیشرفت حاصل شده ولی موارد اختلافی هنوز باقی مانده است.

عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا موافقت کردند که واژه غنی سازی در متن نهایی آورده شود، گفت: هیچ سندی که واژه غنی سازی در آن نباشد از ابتدا تا انتها در عمل و در سند مورد قبول ما نیست.وقتی داریم مذاکره می کنیم این موضوع هست.

وی در باره اختلافی بین اعضای گروه 1+5 اظهار داشت: خانم اشتون در هماهنگ کردن 6 کشور کار سختی دارد و مواضع آنها خیلی متفاوت است و مرتب با پایتخت های خود در ارتباط هستند؛ ولی برای ما مهم نیست که این اختلاف چگونه است و چه کشوری چه موضعی دارد زیرا ما با کشورها مذاکره نمی کنیم و با خانم اشتون مذاکره می کنیم.

وی افزود: در دوره های گذشته همزمان با 6 کشور مذاکره می کردیم ولی اکنون همه آنها به خانم اشتون وکالت داده اند، لذا ما صبر می کنیم تا ایشان مواضع را هماهنگ کنند و برگردند ولی دورا دور می بینیم که ایشان کار سختی دارند.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا این مساله سیاست گروه 1+5 است یا ایران؟ گفت: سیاست مشترکی است.

وی در پاسخ به این سوال که وزیران امور خارجه 1+5 چه زمانی می آیند؟ اظهار داشت: وزیران وقتی می آیند که حرف ها تمام شده باشد.

عراقچی در پاسخ به این سوال که با توجه به اختلاف نظر داشتن دو طرف در مواردی، آیا می شود به توافقی رسید، گفت: اگر طرف مقابل از خود انعطاف نشان دهد، می توان به توافق رسید.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص اخبار منتشر شده در خصوص حضور وندی شرمن در مذاکرات فردا بین دکتر ظریف و خانم اشتون افزود: قرارمان این طور نیست. البته قرار است که در حین مذاکرات کشوری که حضورش لازم باشد در مذاکرات حضور یابد ولی فعلا چنین قراری نداریم.

درهمین حال یک منبع آگاه نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران نیزگفت: اگر 1+5 در مواضع زیاده خواهانه انعطاف نداشته باشند، مذاکرات پیشرفت نخواهد داشت.

به گفته این منبع آگاه، موضع تهران کاملا روشن است و در آن بازی برد- بردی که تعریف می شود پیشنهاداتش (ایران) کاملا متعادل است و بنابراین با توجه به زیاده خواهی ای که از جلسه قبل صورت گرفت اگر طرف مقابل انعطافی در مواضع زیاده خواهانه خود نشان ندهد، پیشرفتی نخواهیم داشت.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها