عضویت اردن درشورای امنیت امروز مشخص می شود

عضویت اردن درشورای امنیت امروز مشخص می شود
جمعه 15 آذر 1392 - 12:20

العالم - مجمع عمومی سازمان ملل متحد امروز، جمعه (15 آذر برابر با ششم دسامبر) درباره عضویت دو ساله اردن در شورای امنیت رای گیری می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "ناصر جوده" وزیر خارجه اردن اویل هفته جاری اعلام کرد که کشورش به طور رسمی درخواست نامزدی برای تصدی کرسی غیردایم شورای امنیت در برهه بین سال 2014 تا 2015 را ارایه کرد. عربستان هفته پیش به طور رسمی به سازمان ملل اعلام کرد که کرسی غیردایم شورای امنیت را نمی‌خواهد تا مسیر پیوستن اردن به شورای امنیت را هموار کند.
یک ماه پس از آنکه 193 عضو مجمع عمومی سازمان ملل عربستان سعودی را برای عضویت دو ساله در شورای امنیت انتخاب کردند،‌ ریاض پذیرش این کرسی را در میان ناباوری ناظران بین‌المللی در اعتراض به آنچه ناتوانی شورای امنیت در پایان رساندن بحران سوریه و دیگر مسایل خاورمیانه خواند، رد کرد.
با وجود آن که اردن دو سوم رای مجمع عمومی سازمان ملل که بیش از 193 کشور هستند، را برای به دست آوردن این کرسی نیاز دارد، گمان اکثریت بر آن است که این کشور با رای مخالف اقلیت انتخاب خواهد شد.
انصراف عربستان از عضویت دو سالانه در شورای امنیت سازمان ملل متحد هفته ها گمانه زنی در رسانه ها را در پی داشت که دو کشور به توافق رسیدند  اردن کرسی خالی شورای امنیت را پر کند و عربستان به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بپیوندد.
اگر اردن عضو شورای امنیت شود، کرسی عضویت غیردایم در شورای امنیت را از اول ژانویه سال ۲۰۱۴ برای دو سال در اختیار خواهد داشت.
شورای امنیت پنج عضو دایم دارد که حق وتو دارند و ۱۰ عضو غیردایم دارد که هر دو سال از سوی مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب می شوند. ایالات متحده آمریکا، انگلستان، فرانسه، روسیه و چین پنج عضو دایم شورای امنیت هستند.
وزیر اطلاع رسانی اردن، محمد المومنی، به خبرنگاران گفت: کرسی شورای امنیت موقعیت بالایی در جامعه جهانی است که به اردن این قابلیت را می دهد که بازیگر بانفوذی در تصمیم گیری های بین المللی بشود و نشان از احترام جهانی به سیاست های اعتدال گرای اردن دارد.
این کرسی پس از انصراف ناگهانی عربستان سعودی از عضویت در شورای امنیت در تاریخ ۱۷ اکتبر خالی شد. با وجود آن که عربستان پیشتر برای عضویت در این شورا در مجمع عمومی رایزنی کرده بود، پس پذیرش عضویتش، در اعتراض به سیاست سازمان ملل و ایالات متحده در قبال جنگ داخلی سوریه از عضویت در آن کناره گیری کرد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها