ماندلا و حمایت از آرمان های مردم فلسطین

ماندلا و حمایت از آرمان های مردم فلسطین
جمعه 15 آذر 1392 - 21:49

تهران - نويسنده و تحليلگر سياسي لبناني، شخصیت "نلسون ماندلا" رهبر فقید آفریقای جنوبی و مواضعش در زمینه حمایت از ملت های منطقه، مبارزه بااستکبار و حمایت از مساله فلسطین را ستود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "خالد الرواس" با اشاره به اینکه ماندلای 95 ساله، بیشتر عمرش را در راه مبارزه با نژادپرستی و دفاع از مردم آفریقای جنوبی و سایر ملت های مظلوم صرف نمود، گفت: جهان امروز نیازمند شخصیت هایی مانند ماندلاست.
وی افزود: ماندلا یک مبارز راه آزادی، برابری و عدالت بود که از حقوق مشروع ملت فلسطین حمایت کرد و خواستار عقب نشینی رژیم صهیونیستی از اراضی اشغالی شد. 
به گفته الرواس، ماندلا همچنین با حمله نظامی آمریکا به عراق مخالفت کرد و حتی "جرج دبلیو بوش" رییس جمهور وقت آمریکا را فردی غیرهوشمند دانست که سیاستی استعماری را در پیش گرفته است.
وی منش ماندلا را شیوه ای دانست که ملت های جهان می توانند برای مقابله با استعمار و استکبار آن را به کار گیرند.  
ماندلا از دوره جوانی در اواخر دهه چهل قرن بیستم مبارزه خود را با سیاست تبعیض نژادی آغاز کرد.  
وی در حزب کنگره ملی آفریقا که ریاستش را به عهده داشت، به مبارزه با آپارتاید پرداخت و چند بار دستگیر شد تا اینکه در سال 1965 میلادی به اتهام مبارزه مسلحانه، خرابکاری و توطئه علیه رژیم نژادپرست آپارتاید به حبس ابد محکوم شد.     
اما به رغم ظلم آمریکا، انگلستان و کشورهای غربی که وی را به تروریسم متهم نموده و رژیم آپارتاید را مورد حمایت قرار دادند، به حق آفریقای جنوبی برای دستیابی به آزادی پایبند ماند تا اینکه در سال 1995 میلادی با فشار بین المللی و به خاطر جنگ داخلی فزاینده آزاد شد. 
وی پس از خروج از زندان، با دی کلرک رییس جمهور وقت آفریقای جنوبی درباره لغو تبعیض نژادی و برگزاری انتخابات چند نژادی گفت وگو کرد تا اینکه چهار سال بعد برای یک دوره پنج ساله رییس جمهور شد و راه آشتی ملی را در پیش گرفت.
ماندلا به رغم آنکه در سال 1999 میلادی از سیاست کناره گرفت و با بیماری مواجه شد اما به میانجیگری برای حل درگیری های مختلف مانند جنگ بروندی پرداخت، از مساله فلسطین حمایت کرد، با بیماری ایدز مقابله نمود و برای بهبود وضعیت جوانان کوشید.
MKH-6-10:37

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها