پاسخ مسئولان روس به طرح عربستان چه بود ؟

پاسخ مسئولان روس به طرح عربستان چه بود ؟
دوشنبه 18 آذر 1392 - 12:48

رئیس سازمان اطلاعات عربستان به بهانه " حل " بحران سوریه، طرحی را به مسئولان روس ارائه کرد، ولی در نهایت با واکنشی مواجه شد که انتظار آن را نداشت.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "بندر بن سلطان" این بار طرح اولیه خود را تغییر داده و آنرا در قالب جدیدی ارائه کرده است.
سایت لبنانی "المنار" نوشت: هدف بندر از ارائه چنین طرحی درواقع برکناری رئیس جمهور سوریه ازقدرت و حذف کردن وی از معادله‌ها است.
به ندرت اطلاعاتی دراین باره منتشر شده است، اما یک دیپلمات سابق تصریح کرد که اطلاعات موجود نشان می دهد که بندر بن سلطان ، طرحی پاکسازی شده از طرح اول خود را به کرملین برده است ، طرحی که مبتنی بر تشکیل دولت انتقالی در سوریه بعد از بشار اسد است که منافع روسیه را در سوریه درنظر می گیرد و درعین حال ، این طرح را با وعده های امنیتی و مالی و اقتصادی همراه کرده است. این طرح بار اول با استقبال طرف روسی مواجه نشد.
به گفته این دیپلمات، مفاد این طرح جدید که به مسئولان روسی و درصدر آنان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور ارائه شده، از این قرار است: " ما در نشست ژنو 2 قبول می کنیم که بشار اسد در دوره انتقالی رئیس جمهور باشد ، به شرط اینکه اختیارات ریاست جمهوری به دولت انتقالی که از همه گروه ها تشکیل می شود ، محول شود و ریاست این دولت را یک مخالف برعهده بگیرد و دراین مرحله ، عربستان امیدوار است که مسئولان روس، اسد را برای برگزار نکردن انتخابات ریاست جمهوری در سال 2014 تحت فشار قرار دهند و وی تا زمان توافق درباره قانون اساسی جدید که زمینه را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی فراهم می کند ، در دولت انتقالی باقی بماند و عربستان نیز حاضر است که هزینه های بازسازی در سوریه را مدنظر قرار گیرد.
پاسخ طرف روس به این طرح چه بود؟
این دیپلمات تصریح کرد " از اطلاعات و شواهد موجود دریافته است که پاسخ مسئولان روس به طرحی که بندر بن سلطان به آنان ارائه کرده است، در مسائل زیر خلاصه می شود :
- ارتش نظامی سوریه به پیروزی های میدانی مهمی در میدان نبرد دست یافته است، درحالیکه مخالفان تحت حمایت عربستان و قطر و ترکیه، شکست های سنگینی را متحمل شده اند.
   - گروه های مسلحی که مخالف نظام سوریه هستند و از حمایت عربستان برخوردارند، ارتباطی با گروه های مخالف تغییر دموکراتیک ندارند؛ بلکه حتی برای نابودی این گروه‌هایی که به طور مسالمت آمیز برای تغییر در سوریه تلاش می کنند، می کوشند.
   - این گروه های مسلحی که مخالف نامیده می‌شوند، از دید ما (نه نظام سوریه) ، گروه های تروریستی هستند، درحالیکه مخالفان را گروه های مدنی تشکیل می دهند.
   - نه روسیه و نه نظام سوریه ، برای بازسازی سوریه به پول عربستان نیاز ندارند و هم پیمانان سوریه اعم از روسیه یا ایران یا چین ، توانایی ها و امکانات فنی و مالی را برای بازسازی سوریه و بازگرداندن این کشور به وضعیتی بهتر از قبل دارند.
    - تفاهم روسیه و آمریکا درخصوص اوضاع سوریه و منطقه ، ثابت و نهایی است و طرف آمریکایی هم مانند روسیه به این باور رسیده است که تروریسم تکفیری خطری برای امنیت ملی آمریکا و نیز روسیه و جهان به شمار می رود.
- اروپا بسیار به موضع آمریکا نزدیک شده است و نگرانی کشورهای اروپایی از بازگشت تروریست های تکفیری که به آن ها اجازه رفتن به سوریه برای جنگ داده شده است ، و تبدیل شدن آنان به تهدید برای کشورهایشان افزایش یافته است.
- روسیه به عربستان توصیه می کند که سیاست خود را تغییر دهد و از اقدامات تحریک آمیز مذهبی و حمایت از تروریسم دست بردارد زیرا این سلاح، مانند شمشیر دولبه است و اولین پیامد آن متوجه خود عربستان است که اوضاع این کشور را  متشنج می کند، به گونه ای که نتواند آن را سروسامان دهد و نتواند از خطرات آن علیه نظام حکومتی بکاهد.
- وضعیت فعلی عربستان به گونه ای نیست که به خود اجازه دهد درخواست تغییر نظام های دیگر و به رسمیت شناختن حقوق ملت های دیگر را مطرح کند؛ زیرا خود مردم عربستان از سرکوب آزادی های سیاسی ، دینی و رسانه ای رنج می برند و زنان در این کشور، از ساده ترین حقوق خود محروم هستند.
این دیپلمات درپایان افزود " خلاصه پاسخ روسیه به طرح بندر بن سلطان ، این است که عربستان در جایگاهی نیست که نمونه ای از دموکراسی را ارائه کند؛ آن هم در حالیکه از تروریسم حمایت می کند و معتقد است که به این شیوه نظام حکومتی خود را حفظ می کند؛ این مساله دیر یا زود، موجب سرنگونی حکومت سعودی خواهد شد.
ریاض تا زمان برگزاری نشست ژنو 2 فرصت دارد که درست و مثبت فکر کند و در گام اول باید از حمایت مالی ، سیاسی و نظامی از تروریست ها دست بردارد و آنان را از اراضی سوریه خارج کند و بشار اسد را به عنوان رئیس جمهوری سوریه به رسمیت بشناسد و تسلیم خواست جامعه بین الملل برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه شود.

پربیننده ترین خبرها