اختلافاتی که بر نشست شورای همکاری سایه افکنده است

اختلافاتی که بر نشست شورای همکاری سایه افکنده است
دوشنبه 18 آذر 1392 - 14:16

نشست کشورهای عضو شورای همکاری درحالی قرار است فردا برگزار شود که اختلافات بین اعضا در خصوص سلطه طلبی‌های عربستان سعودی برای تبدیل این شورا به اتحادیه ای زیر نظر خود، شدت گرفته است.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس فردا یکی از مهمترین نشستهای خود را در کویت برای بررسی مسائل و تحولات منطقه و اتخاذ تصمیمات مقتضی برگزار می کنند.
پیش بینی می شود که مساله ایران در دستورکارسران عرب گنجانده شود، چرا که توافقنامه هسته‌ای اخیر ایران و گروه 1 + 5 نگرانی آنها را شدت بخشیده است.
سران عرب همچنین در اجلاس آتی خود تشکیل کنفدراسیون کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس ، بحران های منطقه و روابط با ایران را نیز بررسی خواهند کرد .
با این حال سران شورای همکاری درباره طرح تشکیل کنفدراسیون خلیج فارس با یکدیگر اختلاف دارند و در این بین کشور عمان به صراحت مخالف قاطع خود را با چنین طرحی اعلام کرده است.
دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرد : اجلاس روز سه شنبه این شورا در اوضاع و شرایط بسیار مهمی برگزار خواهد شد که اعضای شورا برای جلوگیری ازتأثیر نامطلوب این اوضاع و شرایط در همکاری های بین خود ، باید تلاش کنند.
این در حالی است که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران یک هفته پیش به برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس سفر کرد تا نگرانی سران این کشورها را درباره توافقنامه هسته ای اخیر رفع کند.
خالد الدخیل کارشناس سیاسی عربستانی در مصاحبه با فرانس پرس گفت : ایران تلاش می کند که ابعاد توافقنامه هسته ای اخیر خود را تشریح کند، ولی عربستان می خواهد مانع ایران شود

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها