یک اتفاق بی نظیر در تهران

یک اتفاق بی نظیر در تهران
چهارشنبه 20 آذر 1392 - 14:26

پرنده های مهاجر و پرواز آنها بر فراز آب ها، تصویری است که تهرانی ها معمولا در فیلم ها و عکس ها دیده اند اما امسال این تصویر واقعی شده و اهالی پایتخت توانستند از نزدیک پرندگان مهاجری را ببینند که به هوای دریاچه چیتگر، به تهران راه پیدا کرده اند.

در روزهایی که هوای تهران برخلاف هفته های گذشته پاک و صاف شده و دیگر خبری از وارونگی نیست، پرنده های مهاجر تصویر دیگری به تهران داده اند.

چند روزی است که در منطقه 22 تهران و اطراف دریاچه چیتگر، اهالی برج های سربه فلک کشیده حاشیه دریاچه پرندگان تازه وارد را می بیینند که روی آب پرواز می کنند و زندگی چند ماهه شان را در این محدوده آغاز کرده اند.

با بهره برداری از حوزه آبگیر دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر) ، اکوسیستم جدیدی برای زیست گونه های جانوری از جمله پرندگان در محیط شهری فراهم شده و با شروع فصل پاییز و با توجه به مناسب بودن محیط و شرایط زیست مناسب ، پرندگان دریایی در دریاچه تجمع کرده اند. 

 

 

 

 

 

 

 

 

به گفته شهردار این منطقه تا کنون حدود 500 پرنده سازگار با زیست در اکوسیستم جدید پایتخت، در این محدوده دیده شده اند و پیش بینی می شود تعداد آنها بیشتر هم شود.

آنطور که یک پرنده‌شناس گفته این پرنده‌ها مهاجرانی از اروپای شرقی و شمال سیبری هستند که برای زمستان‌گذرانی مثل همیشه به ایران آمده‌اند و رهسپار تالاب‌های فارس و خوزستان بودند اما وقتی سر راهشان به جنوب، با دریاچه مواجه شده اند، فرود آمده و ماندگار شده اند.

محمد توحیدی‌فر پرنده‌شناس ساکن تهران در این‌باره  می‌گوید: «سال‌های قبل در همین فصل‌ در تعداد خیلی کم از این‌گونه پرنده که ما به اسم «کاکایی» آنها را می‌شناسیم در اطراف کانال رودخانه کن قابل مشاهده بود اما با راه‌اندازی دریاچه چیتگر و ایجاد این پهنه وسیع آبی، به شکل بسیار چشمگیری بر تعداد آنها افزوده شده است.  تهران مسیر مهاجرت این پرندگان است و احتمالا وقتی از شمال کره زمین به سمت جنوب می‌رفتند بین راه متوجه این دریاچه شدند و همین جا ساکن شدند.»

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها