کشمکش اردوغان با فوتبالیست مشهور ترکیه

کشمکش اردوغان با فوتبالیست مشهور ترکیه
چهارشنبه 27 آذر 1392 - 22:27

العالم - "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه از "هاکان شوکور" فوتبالیست مشهور و نماینده مجلس ترکیه خواست پس از استعفایش از حزب عدالت و توسعه که اردوغان ریاست آن را بر عهده دارد، از سمتش در مجلس نیز استعفا دهد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از روزنامه العرب چاپ لندن، ناظران گفتند: اردوغان برای خود دردسر درست کرده است چون این فوتبالیست از مریدان فتح الله گولن روحانی ترک مقیم آمریکاست که دارای محبوبیت زیادی بوده و به اردوغان امکان داد سه دوره در انتخابات پیروز شود.  
به نوشته این منابع، خطر واقعی تهدید کننده بقای اردوغان در قدرت پس از تلاش وی برای تغییر قانون اساسی به منظور نامزدکردن خود جهت دور چهارم نخست وزیری بروز یافته است.   
به گفته ناظران، تلاش اردوغان برای محدودسازی آزادی های شخصی در ترکیه به ویژه ممنوعیت اختلاط دختر و پسر در مدارس عامل اصلی اختلاف وی با کولن است.  
شوکور بازیکن تیم فوتبال گالاتاسرای و مربی سابق تیم ملی قوتبال ترکیه بوده است.
وی از سال 2011 به خاطر تصمیم دولت اردوغان برای بستن مراکز پیش دانشگاهی وابسته به جماعت فتح الله گولن، از حزب عدالت و توسعه که نماینده آن در مجلس بود، استعفا داد.   
استعفای شوکور نشانه وجود شکاف میان اردوغان و گولن است که از میلیون ها هوادار در سراسر این کشور برخوردار می باشد.
به نوشته العرب، سیاست های اردوغان که به انحلال مدارس خصوصی وابسته به حرکت گولن منجر می شود، باعث خشم این حرکت شده که اعضایش دارای مناصب بالا در نهادهایی مانند پلیس و قوه قضاییه هستند.
مدارس گولن که در آفریقا، خاورمیانه، آمریکا و آسیا پراکنده است، منبع اصلی درآمد حرکت است اما در ترکیه به خاطر دارا بودن ارتباطات قوی با نخبگان و رفاقت شخصی، ابزار نفوذ قدرتمند حرکت محسوب می شود.
محبوبیت اردوغان پس از درگیری با هزاران جوان خشمگین از مداخله وی در آزادی های شخصی و تلاش به منظور تغییر بافت نظام ترکیه به عنوان یک نظام لائیک مانند صدور قوانین محدودیت سقط جنین و ممنوعیت شرابخواری رو به کاهش نهاده است.   
 

پربیننده ترین خبرها