شش بحرانی که اردوغان را از پای درآورد

شش بحرانی که اردوغان را از پای درآورد
چهارشنبه 4 دی 1392 - 22:44

نخست وزیر ترکیه به منظور سرپوش گذاشتن بر رسوایی فساد مالی اخیر، برای اجرای تعدیل گسترده در کابینه خود مهیا می شود که این تعدیل احتمالا شامل ده وزیر به غیر از احمد داوود اوغلو وزیرخارجه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سایت الرای الیوم در تحلیلی در مورد اتفاقات اخیر در ترکیه نوشت: رجب طیب اردوغان یک پراگماتیسم به تمام معناست که به راحتی تسلیم نمی شود. وی توانست بحران اعتراضاتی را که شش ماه پیش درباره بوستان قزی در استانبول شکل گرفته بود کنترل کند اما پرونده فسادی که به تازگی نظرها را به خود جلب کرده و شرایط ویژه ای را خلق نموده چالشی بسیار خطرناک تر برای او و حکومت ده ساله اش به شمار می آید.
در حال حاضر چالش های متعددی فراروی اردوغان قرار دارد که ممکن است امیدهای وی برای ماندن در سمت نخست وزیری با اختیارات فراوان را نقش برآب کند که می توان آن را در شش مورد خلاصه کرد:
1- یکی از این چالش ها اختلاف رو به رشد وی با محمد فتح الله گولن اسلامگرای ترک و مالک موسسه چاپ و نشر زمان است. وی صاحب امپراتوری مالی و رسانه ای بزرگی است که از آن علیه اردوغان هم پیمان سابق و رقیب فعلی خود استفاده می کند.
2- مشکل دیگری که دامن اردوغان را گرفت، پیش بینی های غلط وی درباره سرنگونی دولت دمشق و جایگزین کردن آن با یک ائتلاف به اصطلاح اسلامی به رهبری اخوان المسلمین است.
3- ناکامی حزب النهضه در تونس به رهبری راشد الغنوشی از یک سو و سرنگونی دولت محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر از سوی دیگر است. مرسی در طرح های بلندپروازانه منطقه ای اردوغان در کشورهای عربی عنصری موثر به شمار می آمد.
4- چهارمین چالش فراروی اردوغان رشد و تقویت مسلمان نماهای افراطی در بیخ گوش ترکیه است و بدتر آن که این جریان به نام جریان اسلامگرای معتدل عثمانی که اردوغان برای پا گرفتن آن تلاش می کرد شناخته می شود و فراتر از آن، موفقیت ایدئولوژی گروهک القاعده برای رسیدن به عمق جامعه ترکیه و سرباز گیری از میان جوانان ترک بوده است.
5- مشکل پنجم نخست وزیر ترکیه، پسرفت روابط کشورش با امریکا و متزلزل شدن هم پیمانی اردوغان و اوباما بخصوص بعد از توافق امریکا - سوریه بر سر سلاح شیمیایی و توافق امریکا - ایران در مساله هسته ای است.
6- به عنوان آخرین چالش مهم برای اردوغان، به حاشیه رفتن ترکیه در پرونده سوریه و بخصوص کنفرانس ژنو2 و در نتیجه تقویت نقش ایران و عربستان در این پرونده است.
در پایان این تحلیل آمده است: سال 2014 به احتمال زیاد دشوارترین سال در تاریخ حکومت اردوغان خواهد بود چرا که تعداد دشمنانش به سرعت درحال افزایش وتعداد دوستانش درحال کاهش است و در چنته اش حقه سیاسی جدیدی برای رو کردن ندارد.

پربیننده ترین خبرها