سوریه ناامن ترین کشور برای خبرنگاران در سال 2013

سوریه ناامن ترین کشور برای خبرنگاران در سال 2013
دوشنبه 9 دی 1392 - 17:29

العالم - در گزارش جدید کمیته بین المللی حمایت از خبرنگاران، سوریه در سال 2013 خطرناک ترین و ناامن ترین کشور برای خبرنگاران بوده است.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "الحیات" با انتشار این گزارش می نویسد: در سال 2013 دست کم 70 خبرنگار و در سال 2012، 74 خبرنگار قربانی خشونت ها شده اند که دو سوم رویدادهای منجر به قتل خبرنگاران در خاورمیانه به وقوع پیوسته است.

در این گزارش آمده است که در ناآرامی های سوریه در سال جاری، دست کم 29  خبرنگار جان باخته اند که به این ترتیب شمار خبرنگاران قربانی ناآرامی های سوریه از آغاز بحران در این کشور به بیش از 63 نفر رسیده است.

این گزارش می افزاید: واقعیت این است که این رقم هولناک کشته شدگان در سوریه، بیانگر عمق خطری که در کمین خبرنگاران می باشد، نیست زیرا در طول سال 2013 شمار بی سابقه ای از خبرنگاران در سوریه ربوده شده اند و در مدت کوتاهی از سال 2013 دست کم 60 خبرنگار ربوده شده اند و اینک 30 خبرنگار در شمار مفقودین هستند.

بر اساس این گزارش، خشونت در عراق نیز شدت یافته و تعداد خبرنگاران قربانی این خشونت ها به 10 تن در سال جاری میلادی رسیده است.

در گزارش کمیته حمایت از خبرنگاران خاطرنشان  شده است که خشونت علیه خبرنگاران در مصر نیز در سال 2013 شدت یافته و در نتیجه آن شش خبرنگار قربانی شده اند.

"روبرت ماهونی" معاون کمیته حمایت از خبرنگاران، در این خصوص گفت: منطقه خاورمیانه به قتلگاهی برای خبرنگاران تبدیل شده، در حالی که خطر برای خبرنگاران در برخی مناطق کاهش یافته، جنگ داخلی در سوریه و درگیری های فرقه ای در عراق، باعث ناامنی شدید برای خبرنگاران در این دو کشور شده است.

در این گزارش تاکید شده است: بنابراین جامعه بین الملل باید همه حکومت ها و گروه های مسلح را ملزم کند که ضمن رعایت حقوق و احترام خبرنگاران، همه عاملان قتل و آزار آنها را محاکمه کنند.

این گزارش حاکی است که وضعیت خبرنگاران در پاکستان و سومالی در سال 2013 بهتر شده و تعداد قربانیان به ترتیب به پنج و چهار کشته کاهش یافته است؛ در روسیه و برزیل نیز تعداد خبرنگاران قربانی خشونت ها در سال 2013 به ترتیب به 3 و دو کشته رسیده است.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها