ماجد الماجد چگونه دستگير شد؟

ماجد الماجد چگونه دستگير شد؟
جمعه 13 دی 1392 - 14:56

یک روزنامه لبنانی در جدیدترین شماره خود جزئیات تازه ای از شرایط و نحوه دستگیری ماجد الماجد تروریست عربستانی در لبنان منتشر کرد و مدعی شد که امریکایی ها در دستگیری او نقش داشته اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم روزنامه الاخبار چاپ لبنان افزود : سازمان اطلاعات نظامي آمريكا 10 روز پيش تلگرافي فوري را به بخش امنيت راهبردي در وزارت دفاع لبنان فرستاد كه در آن اشاره شد ماجد الماجد سركرده گردانهاي عبدالله عزام در منطقه جرود در شهرك عرسال لبنان است و بعد از وخامت وضعيت جسمي به يكي از خانه هاي اين شهرك برده شده است.

به نوشته الاخبار بعد از گذشت دو روز، تلگراف ديگري مبني بر وجود برخي تماس ها براي انتقال الماجد به بيروت جهت درمان و دياليز شدن فوري او رسيد. روز سه شنبه 24 دسامبر، يك خودروي آمبولانس كار انتقال الماجد از عرسان به بيمارستان مقاصد در بيروت را برعهده گرفت. در اين هنگام يك تلگراف فوري از آمريكايي ها رسيد كه وجود الماجد در يكي از بيمارستانهاي شهر بيروت را تاييد مي كرد.
در اين حين، يك هسته ويژه در اداره اطلاعات تشكيل شد و يك گروه كار آمارگيري از پذيرش شدگان در بيمارستانهاي لبنان يا كساني كه همچنان به خاطر بيماري هاي كليوي در بيمارستان بودند، برعهده گرفت. حدود 415 بيمار شناسايي شدند كه به غير از دو نفر از آنها همگي لبناني بودند. دو نفر ديگر يك شهروند عرب بود كه هويت او مشخص شد اما نفر دوم يك فرد ناشناس در بيمارستان المقاصد بود.
به نوشته الاخبار، يك مامور امنيتي سپس به بيمارستان مقاصد رفت و از لحظه خوابيدن الماجد به خاطر داروي آرام بخش استفاده كرده و عكسي از وي گرفت و سپس مستقيم به منطقه نظامي اليرزه رفت و اين تصوير با تصاوير الماجد مطابقت داده شد و آن هنگام نقشه دستگيري اش كشيده شد.
روزنامه الاخبار نوشت: يكي از پيشنهادها اين بود كه به بيمارستان حمله شده و الماجد از آنجا برده شود اما برخي هشدار دادند كه شايد الماجد تحت محافظت باشد و اين امر ممكن است به درگيري با آنها منجر شده و محافظان از اين فرصت براي بردن الماجد يا قتل او استفاده كنند. سپس تصميم گرفته شد كه منتظر نظر پزشك باشند. بعد از ظهر روزپنجشنبه 26 دسامبر، پزشك معالج در گزارش خود گفت كه اين بيمار مي تواند بيمارستان را ترك كند و الماجد از طريق همراهش كه شناسنامه سوري داشت، اصرار ورزيد كه به شهرك عرسال بازگردد و يك خودروي آمبولانس براي اين منظور آماده شد و وي بعد از غروب آفتاب سوار خودرو شد و ماموران اطلاعاتي او را زير نظر داشتند.
بعد از اينكه الماجد محدوده اداري بيروت را ترك كرد، مسير حركت خودروي آمبولانس به سمت جاده بين المللي منتهي به منطقه بقاع شناسايي شد و وقتي خودرو به منطقه الجمهور رسيد يك يگان ويژه از ارتش با چند خودرو كمين كرده بودند و جلوي خودروي آمبولانس را گرفتند و ماموران اطلاعاتي سريع خودرو را بازكرده و الماجد و همراهش را براي جلوگيري از هرگونه واكنشي غافلگير كردند زيرا نگران بودند كه اين مرد كمربند انفجاري به خود بسته باشد. در كمتر از 2 دقيقه، اين دو مرد دستگير و به مقر وزارت دفاع برده شدند و سپس كادر پزشكي آمبولانس آزاد شدند.
روزنامه الاخبار نوشت: دستگاههاي امنيتي پيشتر اطلاعاتي درباره وضعيت جسمي وخيم الماجد و از كار افتادن يك كليه و نارسايي كليه ديگرش دريافت كرده بودند به گونه اي كه الماجد مجبور شد به طور مكرر به مراكز دياليز مراجعه كند. اين امر باعث شد كه دستياران الماجد چندين نقشه براي رساندن او به مراكز دياليز متعدد تهيه كنند. الماجد به يك آپارتمان در بيروت براي استراحت منتقل مي شد و سپس باز مي گشت.
برخي اطلاعات حكايت از آن داشت كه يكي از دستياران به طور دائمي همراهش بود. اما بايد گفت كه اجماع نظر منابع درخصوص دستگيري الماجد در جاده بقاع، اين فرضيه را باطل مي كند زيرا اگر درست بود، امكان بازداشت الماجد در داخل بيمارستان به جاي ريسك فرار كردنش در جريان خارج شدن از آن وجود داشت.
اين روزنامه افزود: بعد از دستگيري الماجد، نشست ويژه اي در دفتر فرمانده ارتش به همراه افسران بلندپايه اطلاعاتي برگزار شد و همه توافق كردند كه تنها يك هسته كوچك از دستگيري الماجد مطلع باشند. در اين نشست همچنين درباره چگونگي بازجويي از الماجد پيش از وخامت حالش توافق نظر شد. يك تيم پزشكي نيز براي زير نظر گرفتن وضعيت جسمي اين فرد تعيين شد. برخي منابع امنيتي ديروز گفتند كه اطلاعات جدي از الماجد به علت وخامت حالش بدست نيامده است.
الاخبار نوشت: بعد از درخواست ايران براي مشاركت افسرانش در تحقيقات از الماجد با توجه به اينكه گردانهاي عبدالله عزام مسئوليت دو حمله انتحاري به سفارت ايران در بيروت را برعهده گرفت، سازمان اطلاعات آمريكا گزارش مفصلي درباره روند دستگيري و وضعيت جسمي الماجد دريافت كرد. عربستان نيز ديروز رسما خواستار تحويل گرفتن الماجد براي بازجويي و سپس بازگرداندنش به لبنان شد.
اين روزنامه افزود: درحالي كه سعودي ها شايع مي كنند كه موافقت سريع لبنان با درخواست خود را بدست آورده اند، برخي اطلاعات حاكي است كه مشكل بزرگي درخصوص تصميم براي خارج كردن او از لبنان بروز كرده است.
به نوشته اين روزنامه، سازمان اطلاعات ارتش لبنان تدابير حفاظتي ويژه اي را در نظر گرفته و الماجد را به مكان هايي برده است كه اعضاي گروهش نمي توانند به آنجا دسترسي داشته باشند؛ بويژه كه برخي اطلاعات ارتش حاكي است اين اعضاء خود را براي عمليات انتحاري به منظور فراري دادن الماجد از محل نگهداري اش آماده مي كنند.

"ماجد الماجد" تروریستی سعودی است که فرماندهی گروهک "عبدالله عزام در سرزمین شام" شاخه سازمان القاعده در لبنان را به عهده داشت.

سعوديها به بهانه تحت تعقيب بودن به دنبال استرداد وى به سعودى هستند وى شاه كليد اقدامات تروريستى بندر وسعوديهاست که با دستگری او نقش استخبارات سعودى در هدايت عمليات تروريستى در لبنان وسوريه وساير كشورها در حال فاش شدن است لذا سعوديها با هماهنگى برخى سياسيون لبنانى در حال برنامه ريزى تشكيك وفشار در اين خصوص هستند.

پربیننده ترین خبرها