تلاش اردوغان برای محاکمه دوباره نظامیان

تلاش اردوغان برای محاکمه دوباره نظامیان
جمعه 13 دی 1392 - 17:54

ارتش ترکیه در تلاش است تا با استفاده از وضعیت سیاسی پرتلاطم این کشور و افزایش فشارها بر رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور، دستگاه قضایی را به اعاده دادرسی پرونده متهمان و محکومان نظامی پرونده های "تلاش برای کودتا علیه دولت" وادار نماید.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه تایمز چاپ انگلیس با انتشار مطلبی در این باره نوشت: اردوغان برای محاکمه مجدد نظامیان متهم در پرونده های کودتا تحت فشار است. به نوشته این روزنامه، ارتش ترکیه با بهره گیری از وضعیت کنونی رجب طیب اردوغان و فشارهای فراوانی که وی با آن مواجه است در پی آن است به طور رسمی درخواست اعاده دادرسی در پرونده های جنجالی کودتا در آن کشور را که منجر به زندانی شدن صدها نفر از فرماندهان سابق ارتش شده است مطرح نماید.

این روزنامه درخواست ارتش از دادستانی ترکیه برای اعاده دادرسی را عاملی برای افزایش فشار بر اردوغان می داند؛ به ویژه اینکه وی از رسوایی مربوط به فساد مالی رنج می برد که بسیاری از اعضای کابینه وی را درگیر کرده است.

این دادگاه در ادامه به محاکمه نظامیان ترکیه در سال 2012 اشاره می کند که در آن دستگاه قضایی آن کشور 300 نظامی از جمله شماری از فرماندهان سابق ارتش آن کشور را به اتهام تلاش بر سرنگونی دولت اردوغان به زندان محکوم کرد و این اقدام به مثابه یک ضربه محکم به ارتش ترکیه بود.

این روزنامه در ادامه به محاکمه تیم تروریستی "ارگنکون" اشاره می نماید که در آن 275 نظامی از جمله رئیس سابق ستاد مشترک ارتش، شماری از نمایندگان پارلمان، روزنامه نگاران و نویسندگان آن کشور به اتهام دست داشتن در توطئه برای سرنگونی دولت ان کشور محکوم شدند و جهانیان این پرونده را به عنوان گامی در راستای رهایی ترکیه از گذشته اش و رهایی از سلطه نظامیان به شمار آوردند.

این روزنامه خاطرنشان کرد که ارتش ترکیه در شکوائیه خود به دادستان آن کشور اعلام کرده است که دادگاه توضیحات وکلای متهمان درباره بازی با دلایل برای اثبات اتهامات شماری از متهمان را نادیده گرفته است. از سوی دیگر این تحول در حالی اتفاق می افتد که بزرگترین گروه مخالف در ترکیه نیز خواستار مطرح شدند مجدد پرونده های مذکور شده است.

تایمز در پایان تحلیل نویسنده روزنامه "ملیت" چاپ ترکیه را یادآور می شود که در آن آمده است: در صورتی که اردوغان برای مطرح شدن اعاده دادرسی چراغ سبز نمی داد ستاد مشترک ارتش ترکیه که حزب حاکم در طی سالیان گذشته تلاش فراوانی برای کاستن از نفوذ آن به کار برده است، قادر به مطرح کردن آن نمی بود.

درخواست نظامیان ترکیه در حالی منتشر شده است که تحقیقات اخیر درباره فساد دولتی در ترکیه تنش‌های سیاسی در این کشور را تشدید کرده است ودر جریان این تحقیقات سه وزیر دولت اردوغان استعفا داده‌اند و فرزندانشان هم بازداشت یا بازجویی شده‌اند.

در این تحقیقات، پرداخت و دریافت رشوه یا فراهم کردن امکان آن توسط مقام‌های دولتی ترکیه هدف قرار گرفته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها