مرگ مشکوک تروریست سعودی در لبنان

مرگ مشکوک تروریست سعودی در لبنان
شنبه 14 دی 1392 - 13:24

خبرگزاری رسمی لبنان از مرگ سرکرده سعودی گروهک تروریست "عبدالله عزام" در این کشور خبر داد. این تروریست سعودی که به تازگی دستگیر شده بود، مسئول تیم حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت بود.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، قاضی "صقر صقر" نماینده دولت در دادگاه نظامی لبنان خبر مرگ "ماجد الماجد" را تأیید کرد. این تروریست تبعه عربستان سعودی هفته گذشته توسط نیروهای ارتش  لبنان دستگیر شد.

این تروریست سعودی سرکرده گروهک "عبدالله عزام" بود. گروهکی که اخیرا مسئولیت حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت را برعهده گرفته بود.
پنج شنبه گذشته منابع لبنانی به شبکه العالم تأکید کردند، "ماجد الماجد" سرکرده سعودی گروهکی که مسئولیت حمله تروریستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت را برعهده گرفت؛ از "بندر بن سلطان" رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی فرمان می‌گرفت.
در همان ابتدا و با انتشار خبر دستگیری این تروریست، رسانه‌های سعودی همه تلاش خود را برای تشکیک در خبر دستگیری وی به کار بردند؛ تلاشی که با تأیید وزارت دفاع ناکام ماند.
خبرنگار شبکه العالم در بیروت شامگاه سه شنبه از دستگیری این تروریست تحت تعقیب سعودی در لبنان خبر داد.
پس از دستگیری این فرد توسط نیروهای لبنانی، مسئولان امنیتی از او آزمایش دی ان ای به عمل آوردند تا از هویتش اطمینان یابند.
ماجد الماجد طی سالهای اخیر در اردوگاه عین الحلوه در جنوب لبنان اقامت داشت و چند ماه قبل به سوریه رفت و با "ابومحمد الجولانی" سرکرده "جبهه النصره" بیعت کرد. ولی پس از کودتایی ناکام علیه الجولانی به بیروت بازگشت.

نحوه دستگیری تروریست سعودی
خانم "فاطمه عواضه" خبرنگار شبکه العالم در بیروت گفت: اداره اطلاعات ارتش لبنان در یک عملیات تعقیب و گریز دقیق توانست ماجد الماجد را که در یکی از بیمارستان های بیروت بود، شناسایی و دستگیر کند.
وی  افزود: ماجد که در اثر جراحت در منطقه القلمون در ریف دمشق برای عمل جراحی به لبنان آمده بود، با اوراق شناسایی جعلی پذیرش شد اما هنگام ترک بیمارستان و در حالی که به همراه تعدادی از عناصر القاعده لبنان قصد بازگشت به سوریه را داشت، اطلاعات ارتش لبنان توانست از طریق یکی از گشتی های خود که در مناطق مرزی که برای وی کمین گذاشته بودند او را دستگیر کند.
عواضه خاطرنشان کرد برای حصول اطمینان از هویت ماجد، نمونه دی ان ای وی با یکی از اقوامش که در عربستان سعودی است مقایسه و ثابت شد که او همان ماجد الماجد سرکرده یکی از گروه های القاعده لبنان است که به جرم ارتباط با انفجارهای تروریستی  تحت تعقیب است.
خبرنگار العالم در توضیح چگونگی به دام افتادن ماجد گفت: عملیات امنیتی ارتش لبنان در صیدا از تحقیقات اولیه و هنگام تلاش ماجد برای فرار از اردوگاه عین الحلوه در پی حمله تروریستی علیه دو پایگاه ارتش لبنان در تاریخ 16 دسامبر شکل گرفت.
فاطمه عواضه افزود: ماجد سوار بر یکی از خودروهایی بود که به یکی از پایگاه های ارتش نزدیک شده بودند و بعد از وقوع انفجار توسط همراهانش به باغ های مجاور فرار کرد. همین نقطه آغازی شد برای تحقیقات بیشتر و زیر نظر گرفتن وی تا اینکه این تروریست در یکی از بیمارستانهای لبنان شناسایی شدو به دام افتاد.
عواضه تاکید کرد: ماجد عملیات حمله به سفارت ایران در بیروت را هدایت کرده و این فقط یکی از چندین اقدام تروریستی است که وی در آن دست داشته، و منتهی به صدور احکامی علیه او در دادگاههای مختلف گردید. وی از سوی نهادهای قضایی در لبنان، عربستان و آمریکا به اتهام تروریسم تحت تعقیب است.
هشدار درباره خطر حذف ماجد الماجد
پس از دستگیری این تروریست و صندوقچه اسرار اطلاعات سعودی، بسیاری از کارشناسان درباره خطر حذف فیزیکی وی هشدار دادند.

در همین راستا "ابراهیم الامین" نویسنده معروف و سرشناس لبنانی امروز در روزنامه "الاخبار" نوشت: جان ماجد الماجد و گنج اسرار او بسیار با ارزش هستند. هرگونه اقدام از سوی طرفهای خارجی برای قتل این تروریست، تأثیری منفی بر ارتش لبنان و فرماندهی آن و همچنین اوضاع امنیتی لبنان خواهد گذاشت. رها کردن ماجد و مرگ او یا خودداری از هرگونه اقدام برای زنده نگه داشتن او، جنایتی بزرگ است که با جنایتهای تروریستی او و دوستانش برابری می کند.
وی افزود: همه وسایل مورد نیاز برای زنده نگه داشتن او را فراهم کنید و نگذارید که او را بکشند و یا از بیماری بمیرد !
تلاش رسانه های سعودی برای بیمار جلوه دادن ماجد الماجد
از سوی دیگر، پس از افشای هویت این تروریست سعودی، رسانه های عربستان در حال انتشار خبرهایی مبنی بر وضعیت سلامتی بسیار بد وی هستند.
در همین راستا روزنامه سعودی "السبق" مدعی شد: "یک منبع بیمارستانی که پرونده تحقیقات ماجد الماجد سعودی و رئیس گردانهای عبدالله عزام را در بیمارستان نظامی ارتش لبنان در بعبدای بیروت پیگیری می کند، تأکید کرد که وضعیت سلامتی ماجد بسیار بد است."
پس از انتشار این خبرها در رسانه‌های سعودی بسیاری از ناظران تأکید کردند که رسانه‌های سعودی در حال زمینه سازی و توجیه خبر مرگ این صندوقچه اسرار سعودی هستند.

چرا عربستان احساس خطر کرد 

"غالب قندیل" نویسنده و پژوهشگر عرب نیز دراینباره گفت: "سعوديها به بهانه تحت تعقيب بودن به دنبال استرداد ماجد الماجد هستند، وى شاه كليد اقدامات تروريستى بندر وسعوديها است. با دستگیری او نقش دستگاه اطلاعات سعودى در هدايت عمليات تروريستى در لبنان وسوريه وساير كشورها در حال فاش شدن است، لذا سعوديها با هماهنگى برخى سياسيون لبنانى در حال برنامه ريزى تشكيك وفشار در اين خصوص هستند."

ماجد الماجد فقط یک تروریست نیست

سایت خبری تحلیلی "اسلام تایمز" امروز به نقل از منابع امنیتی در لبنان تأکید کرد که "ماجد الماجد" که توسط سازمان اطلاعات ارتش لبنان دستگیر شده، فقط یک تروریست نیست، بلکه وی یک مهره امنیتی است که با سازمان اطلاعات عربستان سعودی هماهنگی گسترده داشته است.
سایت خبری تحلیلی "اسلام تایمز" به نقل از این منابع خاطرنشان کرد: تحقیقات حرفه‌ای باعث می شود که این قاتل سعودی به عنوان یک افسر سعودی که مسئول ریخته شدن خون صدها لبنانی در انفجار با خودروهای بمب گذاری شده است، به ارتکاب جنایت ضد لبنانی ها اقرار کند.
منابع یاد شده افزودند، ماجد الماجد سرکرده گروهک "عبدالله عزام"  در بازجویی های به عمل آمده ، به بازپرس های لبنانی و مقابل دوربین ها اقرار کرده است که او افسر سابق سازمان اطلاعات سعودی است، که به خاطر تفکر افراطیش بازداشت شد؛ ولی پس از آن مسئولان سعودی وی را به شرط همکاری و فعالیت نفوذی در القاعده آزاد کردند.

پربیننده ترین خبرها