مذاکرات غیر مستقیم سوریه با مخالفان در ژنو2

مذاکرات غیر مستقیم سوریه با مخالفان در ژنو2
جمعه 4 بهمن 1392 - 10:59

العالم - مذاكرات غير مستقيم ميان دو هیات دولت سوریه و مخالفان، از امروز،جمعه، آغاز خواهد شد و کارشناسان پیش بینی می کنند که دستکم تا یک هفته ادامه یابد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "اخضر ابراهیمی" پیش از این نشت هایی با "ولید المعلم" وزیر امور خارجه سوریه و "احمد جربا" رییس تشکل موسوم به ائتلاف مخالفان سوری، در شهر مونتروی سوییس به صورت جداگانه برگزار و برای نزدیک کردن دیدگاه های دوطرف تلاش کرد.

ابراهیمی روز چهارشنبه از وجود نشانه هایی درباره آمادگی دو طرف برای بررسی ایجاد گذرگاه های امن بشردوستانه و توافق آتش بس در مناطقی مشخص نظیر حلب و همچنین مبادله بازداشت شدگان خبر داد.

یک دیپلمات غربی هم که نامش فاش نشده است، تاکید کرد که "جان کری" وزیر امورخارجه آمریکا و همتای روس او سازوکارهای مذاکره میان هیات های سوری را بررسی و بر اعطای نقشی شاخص به سازمان ملل متحد در این خصوص تاکید کردند.

در حالی که آمریکا در جلسه افتتاحیه کنفرانس ژنو 2، تاکید کرد که این کنفرانس باید به تشکیل دولتی انتقالی با اختیارات کامل در سوریه منجر شود که بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، هیچ نقشی در آن نداشته باشد، دولت سوریه، این رویکرد را دخالتی آشکار در امور داخلی کشورها تلقی و تاکید کرد که "ریاست جمهوری بشار اسد و نظام حاکم بر سوریه" خط قرمز هستند.

"ابان کی مون" دبیرکل سازمان ملل متحد موضعی بر خلاف آمریکا اتخاذ کرد و گفت که تصمیم گیری درباره باقی ماندن بشار اسد، به عهده مردم سوریه است.

نشست ژنو2 برای حل سیاسی بحران سوریه، 22 ژانویه (چهارشنبه 2 بهمن ماه) در شهر مونترو در سوییس آغاز شد.

26

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها