نوری مالکی: عربستان عامل گسترش تروریسم است

نوری مالکی: عربستان عامل گسترش تروریسم است
يکشنبه 6 بهمن 1392 - 11:46

نخست وزیر عراق، عربستان را عامل گسترش تروریسم در منطقه و به خصوص در کشورهای نفت خیز عراق و سوریه دانست.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "نوری مالکی" گفت: پیشرفت های سازمان های تروریستی در سوریه مرهون حمایت کشورهایی مانند قطر و عربستان و ترکیه است. هرچند که عربستان به اشتباه خود در حمایت از تروریسم اعتراف نمی کند چون در این صورت به انتقامجویی قومی و طایفه ای محکوم خواهد شد.
مالکی افزود: عربستان قصد دارد کسانی را که به زعم خودش با او در جنگ هستند از میان ببرد از این رو اگرچه تروریسم وجود داشت اما از طریق عربستان گسترش یافته و منتشر شد.
مالکی با اشاره به این که القاعده و حامیانش به یک باره به سمت سوریه و عراق سرازیر شدند؛ گفت: تروریست ها کوشیدند یک دولت به اصطلاح اسلامی در عراق و سوریه به وجود آورند و دلیل آن هم وجود نفت در این دو کشور است.
موفق الربیعی مشاور سابق امنیت ملی عراق نیز امروز (یکشنبه) با متهم کردن سعودی ها به دست داشتن در خشونتها در عراق، سوریه، مصر و یمن از عربستان خواست تفکر تکفیری و ترویج دهندگان آن را از میان ببرد.
محمد الصیهود نماینده حزب همبستگی ملی در پارلمان عراق نیز روز پنجنشبه از دولت عراق خواست طرح تحریم واردات کالاهای عربستانی را تصویب کند چرا که درآمد عربستان صرف حمایت از تروریسم می شود و آل سعود پرورش دهنده تفکر وهابیت است که کشتار را تبلیغ می کند.
وی همچنین تهدید کرد از عربستان به اتهام اقدامات تروریستی در دادگاه های بین المللی شکایت خواهد کرد.
روزنامه انگلیسی ایندیپندنت هشتم دسامبر 2013 از یک نامه محرمانه از سوی هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق امریکا برای سفارتخانه های این کشور با موضوع حمایت مالی از تروریسم پرده برداشت. مضمون این نامه نشان می دهد عربستان از مهم ترین منابع تامین مالی تروریست هاست.
روابط عربستان و عراق بعد از سال 2003 تا به امروز رو به افول گذاشته است. روابط این دو کشور بعد از جنگ دوم خلیج فارس در سال 1990 نیز به تیرگی گراییده بود. اما طی 8 سال دفاع مقدس یعنی در سالهای که عراق به جمهوری اسلامی ایران حمله کرده بود عربستان به عنوان بزرگ ترین حامی عراق، روابط بسیار خوبی با رژیم صدام برقرار کرد.

پربیننده ترین خبرها