چه کسانی برای ریاست جمهوری افغانستان نامزد شده‌اند؟

چه کسانی برای ریاست جمهوری افغانستان نامزد شده‌اند؟
يکشنبه 13 بهمن 1392 - 12:47

مهم ترین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان معرفی شدند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، تبلیغات انتخاباتی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان آغاز شد. مهم ترین نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان در دوره نخست این انتخابات که قرار است 5 آوریل آینده برگزار شود، به شرح ذیل است:

 

 

 

 

 

 

 

 

- عبدالله عبدالله در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 بیش از 30 درصد آراء را کسب کرد و در جایگاه دوم قرار گرفت. اما در اعتراض به تقلب گسترده از دور دوم خارج شد و حامد کرزی باردیگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.

عبدالله عبدالله 53 ساله چشم پزشک و از مهم ترین شخصیت های مخالفان است. او سخنگوی احمد شاه مسعود بود و در اولین دولتی که کرزی تشکیل داد سمت وزیر امور خارجه را به عهده داشت.
 

 

 

 

 

 

 

 

-اشرف غنی 64 ساله استاد دانشگاه و اقتصاددان است. وی از سمت خود به عنوان رئیس کمیته انتقالی استعفا داد. این کمیته یک نهاد دولتی مامور نظارت بر روند انتقالی دموکراسی در افغانستان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری بود.    
اشرف غنی در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 در جایگاه چهارم قرار گرفت. این مسئول سابق در بانک جهانی در دولت کرزای بین سال های 2002 و 2004 وزیر دارایی بود.
 

 

 

 

 

 

 

 

-عبدرب الرسول سیاف از مهم ترین جنگ سالاران سابق در افغانستان به شمار می رود. وی از افراد نزدیک به عربستان است.

سیاف 70 ساله ریاست شبه نظامیانی را به عهده داشت که در گزارش سازمان ملل متحد به ارتکاب کشتار علیه صدها هزار شیعه در کابل در سال 1993 متهم شدند.

وی در سال 2005 به عنوان نماینده پارلمان انتخاب شد.

نام سیاف همچنین در گزارش کمیته تحقیق آمریکایی درباره حوادث 11 سپتامبر 2001 به عنوان «مراد خالد شیخ محمد" مغز متفکر این حملات آمده است.
 

-قیوم کرزی، برادر بزرگتر حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان است. قیوم کرزی 66 ساله فارغ التحصیل دانشگاه کالیفرنیا است اما به اندازه برادرش از محبوبیت سیاسی برخوردار نیست.

 

 

 

 

 

 

 

 

- زلمای رسول از افراد نزدیک به حامد کرزی است. او وزیر امور خارجه سابق افغانستان است.

زلمای رسول 70 ساله مشاور امنیت ملی کرزای بین سال های 2003 و 2010 بود.   

پربیننده ترین خبرها