سوریه: مخالفان در ژنو مزدوران قدرتهای دیگر بودند

سوریه: مخالفان در ژنو مزدوران قدرتهای دیگر بودند
يکشنبه 13 بهمن 1392 - 13:45

معاون وزیر خارجه سوریه، مخالفان شرکت کننده در مذاکرات ژنو را مزدوران قدرتهای خارجی توصیف کرد و گفت، اجازه نمی دهیم آمریکا سرنوشت مردم سوریه را رقم بزند.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "فیصل مقداد" در گفتگو با تلویزیون سوریه با اشاره به مذاکرات ژنو تاکید کرد هیأت ائتلاف موسوم به مخالفان هیچ گونه حس ملی نداشت زیرا اعضای آن مجموعه ای از مزدوران قدرت های دیگر بودند که از راه دور آنها را کنترل می کردند. از این رو، هیأت دولت سوریه از سطح پایین طرف مقابل و نیز نتیجه مذاکرات غافلگیر نشد.
وی گفت: هیأت سوری پیشنهادهایی مبتنی بر ارزش ها و اخلاق مربوط به میهن دوستی ارائه کرد و برای بررسی درون مایه بیانیه ژنو- یک اعلام آمادگی کرد، اما طرف دیگر دچار انحطاط بود و طبق عادتش به فریبکاری و دروغگویی به مردم سوریه و همه جهان روی آورد، رویکردی که طی سه سال گذشته در پیش گرفته است.
معاون وزیر خارجه سوریه تاکید کرد: طرف دیگر مسئول به نتیجه نرسیدن این مذاکرات است. هیأت طرف مقابل پیشنهادهایی را مطرح کرد که امکان ندارد هیچ سوری آنها را رد کند زیرا پیشنهادهای طرف سوری در واقع مبانی و اصول مربوط به وحدت اراضی سوریه، استقلال، حاکمیت و سلامت اراضی آن، کوتاه نیامدن از ذره ای از خاک سوریه و تلاش برای بازپس گیری اراضی اشغالی بود.
وی تاکید کرد: هیأت سوری به هیچ وجه از پرداختن و بررسی بیانیه ژنو یک شانه خالی نکرد، بلکه اعلام کرد که آماده است این بیانیه را از اولین بند آن که مربوط به متوقف کردن خشونت و تروریسم است بررسی کند و پس از آن به همه بندهای دیگر برسد.

مقداد گفت: طرح دیگر فقط به علت یکی از بندهای ژنو در آنجا حاضر شد و آن تشکیل شورای انتقالی برای تغییر نظام بود، اما ما در سوریه با کشور خود مانند بیگانگان برخورد نمی کنیم بلکه ذره ذره خاک سوریه مانند بخشی از جان ماست و به آمریکا یا هر کسی دیگری اجازه نمی دهیم به نیابت از ملت سوریه سرنوشت آن را تعیین کند.
معاون وزیر خارجه سوریه اظهار داشت: ما از ابتدا به آنها گفته ایم که اجازه نمی دهیم کسی مسئولان، دولت و آینده کشور ما را تعیین کند و حتی اگر فقط یک سوری مانده باشد چنین چیزی را قبول نمی کنیم.
وی گفت: طرف دیگر با طرح محکوم کردن تروریسمی که به قتل و کشتار سوری ها مشغول است مخالفت کرد، زیرا فقط به دنبال دستیابی به قدرت در سوریه  و تحمیل زندگی ذلت بار بر مردم سوریه، بود .
مقداد تاکید کرد طرف دیگر هیچ ایده ای به همراه نداشت و نتوانست هیچ پیامی به مردم سوریه و افکار عمومی جهان بدهد و به تکه ورقه های یادداشتی تکیه کرده بود که از طرف آمریکایی ها، انگلیسی ها و فرانسوی ها به آن داده شده بود.
مقداد خاطرنشان کرد: رجب طیب اردوغان نخست وزیر و احمد داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه مسئول ریخته شدن خون سوری ها هستند و از این رو باید به دادگاه های بین المللی تحویل داده شوند. اوغلو بزرگ ترین دروغگو در جهان است و همچنان تابع ایده های اخوان المسلمین است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها