عربستان برای جبران قراردادهای "احمقانه" چه می‌کند؟

عربستان برای جبران قراردادهای
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 22:49

به نوشته یک روزنامه آلمانی، عربستان سعودی برای جبران قراردادهای تسلیحاتی "احمقانۀ" چند ده میلیاردی خود با آمریکا و انگلیس، جهت پیشی گرفتن از ایران، این بار به امضای قراردادی یک میلیارد و 900 میلیون دلاری تسلیحاتی با آلمان روی آورده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه آلمانی "اشپیگل" در تحلیلی پیرامون رویکرد جدید تسلیحاتی سعودی ها نوشت: عربستان سعودی، ترجیح داده است نیروهای زمینی خود را به تانک های لیوپارد آلمانی مجهز کند. به همین سبب، تانک های آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی را نادیده گرفت و با آلمان قرارداد بست. در همین راستا، عربستان که تاکنون فقط به بازارهای آمریکا و انگلیس برای خرید سلاح تکیه داشت، در اقدامی بی سابقه آلمان را به عنوان بازار سلاح برگزیده و تصمیم دارد برای خرید قایق های تندرو نیز با آلمان قرارداد ببندد.

عربستان سعودی درصدد آن است که با خرید این قایق ها، بر جمهوری اسلامی ایران فائق آمده و زمینه سیطره آب های خلیج فارس را فراهم سازد.

عربستان سعودی، به گواهی روزنامه نیوزویک، در چند سال اخیر، از چین موشک های بالستیک خریده است و علت خرید این سلاح ها از چین، خودداری کشورهای اروپایی از فروش این سلاح ها به کشورهای عربی به ویژه کشورهای نزدیک به رژیم صهیونیستی بوده است.

این تغییر رویکردها در عربستان، نشان از تلاش آل سعود برای مقابله با تغییر و تحولات در منطقه خاورمیانه دارد. عربستان سعودی، سالانه قراردادهایی علنی و غیرعلنی بالغ بر حدود 10 میلیون دلار در زمینه خریدهای تسلیحاتی می بست که آمریکا و انگلیس از آن ها سودهای کلان می بردند.

عربستان سعودی، جنگنده های پیشرفته از پنتاگون خریده بود اما این جنگنده ها، نسخه دست دوم یا سوم جنگنده های آمریکایی به شمار می روند که فاقد قابلیت های دست اول این جنگنده هاست. به عنوان مثال، جنگنده هایی که عربستان از آمریکا خریده، فاقد باک بزرگ است و به این سبب فاقد استقلال لازم برای پروازهای طولانی است. این جنگنده ها همچنین فاقد رادارهای پیشرفته است. حمله به اهداف مشخص شده نیز همیشه توسط برنامه های الکترونیکی صورت نمی گیرد، به همین سبب خلبان، گاه ناچار می شود تا حد زیادی به هدف نزدیک شود و این مساله، نقص بزرگی است که می تواند مانع از هدف قرار دادن اهداف مشخص شده باشد.

به این ترتیب، جنگنده های اف 16 طراز اولی که در نیروی هوایی آمریکا هستند، با جنگنده های دست چندمی که در عربستان هستند، قابل قیاس نیستند و این قاعده، بر دیگر جنگنده ها و سلاح های عربستانی صدق می کند.

پیش از این، کارشناسان روسیه و فرانسه، در گزارش های خود تاکید کرده بودند که جنگنده های عربستانی قادر نیستند وارد حریم هوایی رژیم صهیونیستی شوند، زیرا برنامه های نصب شده بر این جنگنده ها، آن ها را از نزدیک شدن به حریم هوایی رژیم صهیونیستی باز می دارد.

به نوشته اشپیگل، کارشناسان سلاح های نظامی، در قاموس خود، اصطلاحی تحت عنوان "قراردادهای احمقانۀ تسلیحاتی" دارند و آن را به قراردادهایی اطلاق می کنند که بر اساس آن، برخی از کشورها سلاح هایی نامناسب با چالش های نظامی خود می خرند. بر این اساس، قراردادهای تسلیحاتی عربستان سعودی، از "احمقانه ترین" قراردادهای تاریخ معاصر به شمار می روند، زیرا این کشور از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و آغاز جنگ ایران و عراق تاکنون هزینه ای افسانه ای بالغ بر 150 میلیارد دلار برای خرید سلاح اختصاص داده است، اما با این حال نتوانسته است بر برتری تسلیحاتی ایران فائق آید و این در حالی که سلاح های ایران، بر پایه تاکتیک تسلیحات ارزان قیمت اما کارامد در عرصه میدانی استوار است و قایق های تندرو و موشک های بالستیک را برای حفظ برتری نظامی خود به کار می گیرد، به همین سبب عربستان به عقد قرارداد تسلیحاتی محرمانه با رژیم صهیونیستی علاقه مند شده است.


26

پربیننده ترین خبرها