روزنامه انگلیسی: برای اصلاح آل‌سعود دیر شده است

روزنامه انگلیسی: برای اصلاح آل‌سعود دیر شده است
سه شنبه 15 بهمن 1392 - 10:05

یک روزنامه انگلیسی با اشاره به اقدامات رژیم عربستان در حمایت از جریانهای مسلح در منطقه به ویژه سوریه و افزایش نارضایتیهای داخلی از آل سعود تأکید کرد، برای اصلاح دیگر دیر شده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه "فایننشال تایمز" امروز (سه شنبه) در مطلبی تحت عنوان "خاندان حاکم سعودی در مقابله با معضل اصلاح" نوشت: 70 درصد سعودیها از اوضاع کشورشان ناراضی هستند.
"سیمون کر" نویسنده این مطلب با اشاره به ماجرای سرمایه دار سعودی که به دلیل رکود بازار بورس عربستان در سال 2006 بیشتر سرمایه خود را از دست داد و به راننده تاکسی تبدیل شد، تأکید کرد: درسایه افزایش تعداد ساکنان عربستان به 28 میلیون نفر و با توجه به اینکه نیمی از آنان زیر 25 سال سن دارند، افزایش فرصتهای اقتصادی بزرگترین چالش حکام عربستان طی سالهای آینده است.
نویسنده این مطلب خاطرنشان کرد: البته برای اصلاح اقتصاد عربستان، دولت این کشور باید کمکهای مالی را که در این کشور موضوعی بسیار متداول است، متوقف کند. این کمکها برای تضمین وفاداری مردم به آل سعود داده می‌شود.
سیمون کر ادامه داد: به عنوان مثال عربستان سعودی پس از موج انقلابها در کشورهای عربی دستمزد کارکنان بخش عمومی و بودجه تسلیحاتی را افزایش داد و پولهایی را برای کمک تسلیحاتی به جریانهای مسلح در برخی کشورها مانند سوریه هزینه کرد و از برخی کشورها مانند مصر حمایت کرد و در یمن و بحرین نیز به مداخله پرداخت تا از موج اعتراضها در کشورهای اطراف خود جلوگیری کند.
وی افزود: در مقابل نرخ بیکاری در عربستان به حدود 40 درصد رسید که برای  مقابله با این مسأله و همچنین ایجاد فرصت های شغلی برای سعودی ها، موانع در برابر ورود کارگران خارجی افزایش یافت و اقداماتی ضد کارگران غیرقانونی خارجی صورت گرفت که این امر بر بزرگترین بخش در حال رشد کشور یعنی ساخت و سازها تأثیر منفی گذاشت.
این کارشناس و نویسنده انگلیسی به نقل از تحلیلگران اقتصادی نوشت، عربستان سعودی در سال 2015 جایگاه خود را به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت از دست خواهد داد و در سال 2027 به وارد کننده نفت تبدیل خواهد شد.
نویسنده این مطلب تأکید کرد: با نزدیک شدن ملک عبدالله به سن 90 سالگی و بیماری شاهزاده سلمان برادر ناتنی او، سعودی ها با نگرانی منتظر آینده هستند .. به عقیده ناظران برای اصلاح دیگر دیر شده است.

پربیننده ترین خبرها