کارگران چینی بلای جان لاک پشتهای کمیاب ایرانی

کارگران چینی بلای جان لاک پشتهای کمیاب ایرانی
سه شنبه 15 بهمن 1392 - 10:07

کارگران چینی که در میدان‌های نفتی آزادگان، کار می‌کنند،‌ لاک‌پشت فُراتی، از گونه های نادر و در معرض انقراض کشور را شکار می‌کنند و می‌خورند.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، این لاک‌پشت یکی از گونه‌های جانوری در خطر انقراض، از گونه نرم‌لاک از خانواده لاک‌پشت‌های سه‌انگشتی است که به دلیل تخریب زیستگاه‌شان در دجله و فرات و افزایش آلودگی در خطر انقراض قرار دارند.
حمید رضا لاهیجان‌زاده، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان که به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها سخن می گفت، با اعلام این خبر افزود: کارگران چینی وزارت نفت این لاک پشت‌ها را در هورالعظیم یا تالاب بزرگ هویزه که یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های استان خوزستان است، به شکل غیرمجاز شکار می‌کنند.
وی گفت: خشکاندن این تالاب توسط رژیم صدام، ﮐﺎهش ورودی آب ﺑﻪ تالاب بزرگ هویزه ﺑﻌﺪ از اﺣﺪاث ﺳﺪ ﮐﺮﺧﻪ و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ‌ های ﻧﻔﺘﯽ، از دلایل اصلی ﺧﺸﮏ ﺷﺪن بخش عظیمی از هورالعظیم بوده که بر اساس گزارش سازمان ملل، ﯾﮑﯽ از دو ﻓﺎﺟﻌﻪ زﯾﺴﺖ‌ﻣﺤﯿﻄﯽ ﻗﺮن را پدید آورده است.
بیژن دره‌شوری، کارشناس و پژوهشگر محیط زیست که نسل لاک‌پشت پوزه عقابی را در جزیره قشم از خطر انقراض نجات داده است، خاطرنشان کرد: زیستگاه هر گونه‌ای که در خطر انقراض قرار دارد، باید حفاظت شده یا پارک ملی اعلام شود.
وی با بیان این که از شنیدن این خبر شوکه شده است، افزود: لاک‌پشت "فراتی" زیر نظر طرفداران محلی و انجمن‌های منطقه‌ای مراقبت می‌شد و روی آن مطالعه می‌کردند.
دره‌شوری با بیان اینکه این لاک‌پشت که تنها گونه لاک‌پشت‌ سه‌انگشتی در ایران است که هیچ دشمنی در طبیعت نداشته، گفت: شرکت‌های چینی در سال‌های اخیر در ایران زیاد شده‌اند، اما هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم که برای این لاک‌پشت‌ها درد سر ساز شوند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها