تایمز: اوباما باید به عربستانی‌ها اطمینان خاطر دهد !

تایمز: اوباما باید به عربستانی‌ها اطمینان خاطر دهد !
چهارشنبه 16 بهمن 1392 - 15:04

یک روزنامه انگلیسی با اشاره به سفر آتی رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی، به تغییر و تحولاتی که اخیرا در روابط این دو کشور صورت گرفته اشاره کرد.

روزنامه های انگلیسی، روز چهارشنبه به بررسی برخی از موضوعات مهم جهان عرب از جمله روابط آمریکا و عربستان و اصلاحات در یمن پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه "تایمز" در سرمقاله خود، تحت عنوان "اوباما و سعودی ها" نوشت: سفر اوباما به عربستان، خبر خوبی است. او باید عربستانی ها را مطمئن کند که آن ها را رها نکرده است.

به نوشته این روزنامه، روابط آمریکا و عربستان، در پایان سال گذشته میلادی، خوب نبود.
عربستان در پاییز گذشته، در شورای امنیت سازمان ملل یک کرسی به دست آورد، موقعیتی که مدت ها منتظر آن بود، اما در میان ناباوری همگان، آن را نخواست.
این اقدام عربستان، در واقع حاوی پیام خشم مسئولان این کشور از دولت باراک اوباما و احساس انزوا در عرصه بین المللی بود. در این میان، هرچند مسئولان عربستانی، در ظاهر، وجهه دیپلماتیک روابط خود را با آمریکا حفظ کردند، اما همواره زمزمه ای بر لبان همه آن ها شنیده می شد و آن این که "آمریکا، ما را رها کرد".

تایمز، می نویسد: عربستان، هم پیمان ساده ای نیست زیرا حمایت مالی و پشتیبانی از گروه های تندرو، از داخل مرزهای این کشور، صورت می گیرد. از سوی دیگر، این کشور در مسائل داخلی، گاه در حد قرون وسطی ظاهر می شود و گاه، چهره ای نو و پیشرو از خود ارائه می کند.
در زمینه حقوق بشر، اعم از مسائل زنان و زندانیان، برخوردی کاملا سطح پایین دارد و برخوردی وحشیانه و بدوی با زندانیان دارد. اصلاحات در این کشور، روندی بسیار کُند را طی می کند و این کشور، از سرکوب فرایند اصلاحات در برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس حمایت کرد.

با این حال، تایمز، عربستان را به سبب جایگاه راهبردی و جایگاه راهبری که در میان کشورهای سنی دارد، از اهمیت ویژه ای برخوردار می داند و طرح این کشور به سال 2007 را با وجود همه نواقص، یکی از سازنده ترین تلاش ها برای ایجاد تغییر در روند سازش میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی ها می شمارد. در هر صورت این کشور با توجه به تولید مقادیر بسیار زیادی نفت، نقش مهمی در اقتصاد جهانی به ویژه در آسیا دارد.

به همین سبب، سفر باراک اوباما به عربستان که قرار است ماه آینده صورت گیرد، مساله مهمی به شمار می رود. اوباما باید به عربستان اطمینان دهد که از منطقه خارج نشده است و تضمین هایی که به هم پیمانان خود داده است، همچنان به حال خود برقرار است.
به نوشته روزنامه تایمز، چند مساله باعث شد که مسئولان سعودی فکر کنند، آمریکا در حال خروج از خاورمیانه است. یکی از این مسائل، تبدیل شدن آمریکا به بزرگ ترین تولید کننده نفت در سال گذشته بود. نکته دوم، عدم جدیت و قاطعیت آمریکا در برخورد با بشار اسد رئیس جمهور آمریکا بود. این گونه مسائل سبب شد که اعراب به این نتیجه برسند که آمریکا دیگر نمی خواهد برای منطقه کاری انجام دهد.

 

26

پربیننده ترین خبرها