عملیات برق‌آسای ارتش سوریه در مرز لبنان

عملیات برق‌آسای ارتش سوریه در مرز لبنان
چهارشنبه 16 بهمن 1392 - 20:08

العالم - عملیات نیروهای ویژه ارتش سوریه در تصرف کوه النعمات، بی‌نظیرترین عملیات از ابتدای جنگ سوریه تاکنون به شمار می‌رود که طی آن، ارتش سوریه، در مدت چهار ساعت، همچون صاعقه بر سر جبهه النصره و عناصر مسلح تکفیری در القلمون و عرسال فرود آمد.

 به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، منطقه کوهستانی النعیمات، به لحاظ داشتن غارهای فراوان و صعب العبور بودن، مخفیگاهی مناسب برای عناصر مسلحی بود که راهی القصیر یا دمشق می شدند و عناصر مسلح از همه ملیت ها به ویژه لبنانی ها از آن به عنوان گذرگاهی امن استفاده می کردند به طوری که پشتیبانی تسلیحاتی القصیر و منطقه الوسطی از همین طریق، از لبنان صورت می گرفت.

در تاریخ شانزدهم ماه گذشته میلادی، همزمان با عملیات انتحاری در شهر الهرمل، گروه های مسلح، حملات گسترده ای را از کوهستان النعمات به سمت منطقه جوسیه آغاز کردند اما در فاصله هفت کیلومتری القصیر در آستانه روستای العاطفیه، در معرض کمین نیروهای سوری قرار گرفتند و ناچار به عقب نشینی به سمت کوهستان النعمات شدند. آن ها در رسیدن به القصیر، متحمل شکستی سهمگین شده بودند و عقب نشینی آن ها کاملا با بی نظمی همراه بود که این مساله به از دست دادن شمار زیادی از نفوذی ها منجر شد.

عناصر مسلح برای بازیابی توان خود عقب نشینی کردند تا بعد از آن به بلندی های النعمات برگردند. در این میان، فرماندهان گروه های مسلح که از مشورت سازمان های اطلاعاتی منطقه ای متعددی برخوردار بودند، در محاسبات خود گمان می کردند که ارتش سوریه و هم پیمانانش، نمی توانند وارد کوهستان النعمات شده و در آن موضع بگیرند، زیرا مسیر ِ رسیدن به این منطقه بسیار صعب العبور است و از سوی دیگر هوا بسیار سرد بود و همه در انتظار طوفان سرما در منطقه بودند. علاوه بر آن، هر عملیاتی در این مجال، نیازمند مهمات و عناصر و پشتیبانی لازم برای سربازان است. به همین سبب فکر نمی کردند که ارتش بتواند به این منطقه برسد و از تجربه و جرأت ارتش سوریه در رسیدن به اماکن دوردست و صعب العبور غافل بودند.

در شب 28 ژانویه، ارتش سوریه، وارد منطقه شد و آن را تا حدی آزاد کرد که عملا، عناصر مسلح ناچار شدند در بیابان موضع بگیرند و ارتش سوریه و هم پیمانانش به منطقه ای بسیار نزدیک به عرسال رسیدند.

نقشه بسیار دقیق بود و بر اساس آن، تپه های راهبردی این منطقه به تصرف نیروهای ارتش در می آمد تا امکان برقراری ارتباط با یکدیگر از طریق تامین آتش تهیه فراهم می شد. ماموریت مهم تر، بجا ماندن در منطقه آزاد شده بود. به طوری که عناصر مسلح تکفیری متوجه شوند که کوه دیگر خالی نیست و به دست دشمنشان افتاده است و برای این که ارتش نتواند در آن جا بماند، آن ها ناچار می شدند به کوه حمله کنند و این اتفاق، دقیقا به همان صورت که اندیشیده شده بود، رخ داد.

همزمان با وقوع انفجار تروریستی دوم در الهرمل در اوایل ماه فوریه، صدها تن از عناصر مسلح، به سمت کوهستان النعمات یورش بردند تا نگذارند ارتش سوریه موقعیت خود را در مناطقی که بدون درگیری موفق به آزاد کردن آن شده بود، تثبیت کند.

عناصر مسلح، وارد منطقه شدند و ناگهان با چندین کمین که در آن ده ها تن از نیروهای ارتش حضور داشتند، مواجه شدند به این ترتیب، این جنگ، بر خلاف حمله العاطفیه، بیش از 5 ساعت طول نکشید و کوهستان النعمات را از دست دادند و به این ترتیب دیگر نمی توانستند منطقه الهرمل را هدف قرار دهند و امکانات آنان برای رسیدن به مناطق اطراف جوسیه از بین رفت و به این ترتیب القصیر از دسترس آن ها دورتر و دست نیافتنی تر شد.

26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها