رقابت عربستان و قطر در پرونده راهبه‌های سوری

رقابت عربستان و قطر در پرونده راهبه‌های سوری
سه شنبه 22 بهمن 1392 - 14:41

روزنامه الوطن چاپ سوریه نوشت : نزاع قطر و عربستان با یکدیگر در خاک سوریه به اوج رسیده است و گروه های مسلح ِ وابسته به عربستان تلاش می کنند که مانع دخالت قطر در مساله ربوده شدن 2 اسقف و چند راهبه شهر معلولا (جنوب غرب) شوند اسقف ها و راهبه هایی که به دست همین گروه های مسلح برای منع ارتش سوریه از حمله به شهر یبرود (جنوب غرب) و شهر حلب (شمال غرب) ربوده شدند .

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، سایت خبری "الوطن" به نقل از منابع خبری نوشت: جبهه النصره راهبه ها را در شهر یبرود حبس کرده است و تاجری به نام جورج حصوانی با جبهه النصره مذاکره کرد و در قبال عدم تعرض به راهبه ها، منزل شخصی خود را به جبهه النصره داد.
افرادی مسلح دسامبر 2013 راهبه های کلیسای مارتقلا در شهر تاریخی معلولا را ربودند. چند ماه قبل از همان حادثه در آوریل همان سال نیز اسقف بولس یازجی و اسقف یوحنا ابراهیم به دست عناصر مسلح ربوده شدند.
خبرها حاکی است که یکی از مسئولان جبهه النصره که مرتبط با سرویس اطلاعاتی عربستان است ، مانع آزادی راهبه ها می شود در حالی که ربایندگان در مذاکرات خود با عباس ابراهیم مدیر کل امنیت داخلی لبنان و دولت قطر آمادگی خود را برای آزاد کردن راهبه ها اعلام کرده اند.
الوطن نوشت: شبکه ماهواره ای الجزیره قطر همزمان با این مذاکرات فیلمی را پخش کرد که نشان می داد راهبه ها در وضعیت خوبی قرار دارند.
الوطن خاطر نشان کرد: این مسئول جبهه النصره که با سرویس اطلاعاتی عربستان ارتباط دارد ، معتقد است که حبس راهبه ها در شهر یبرود مانع عملیات ارتش سوریه در این شهر می شود . وی تأکید کرد که فقط به 3 شرط راهبه ها را آزاد خواهد کرد اول " عدم مذاکره با  قطر " دوم " آزادی 500 عضو زندانی جبهه النصره " و سوم " تعهد نظام سوریه به امتناع از حمله کردن به یبرود پس از آزادی راهبه ها " .
گزارش ها حاکی است که چند مسئول سرویس اطلاعاتی قطر از شهر مرزی عرسال  لبنان مخفیانه وارد شهر یبرود سوریه شدند تا با ربایندگان راهبه ها مذاکره کنند .
الوطن نوشت : مختار اللمانی رئیس دفتر الاخضر الابراهیمی میانجی بحران سوریه در دمشق مدارکی دارد که نشان می دهد یکی از دو اسقف ربوده شده در دست یکی از گروه های مسلح است و این گروه مسلح نمی خواهد اسقف را به لبنان تحویل دهد بلکه درپی تحویل وی به دولت سوریه است  .
الوطن افزود : این گروه مسلح با مختار اللمانی تماس گرفته تا اللمانی با مسئولان سوری درباره آزادی اسقف مذکور مذاکره کند.
روزنامه سوری الوطن نوشت ، این گروه مسلح نمی خواهد با عباس ابراهیم درباره آزادی اسقف مذاکره کند که این امر نشان می دهد گروه مسلح و افراد پشت پرده این گروه نمی خواهند عباس ابراهیم نقشی در آزادی اسقف ایفاء کند چرا که ابراهیم سال 2013 نقش مهمی در آزادی اتباع لبنانی ربوده شده در شهر اعزاز سوریه ایفا و عربستان را عصبانی کرد.

پربیننده ترین خبرها