ابراهیمی: گفتگوهای ژنو پیشرفت چندانی نداشت

ابراهیمی: گفتگوهای ژنو پیشرفت چندانی نداشت
سه شنبه 22 بهمن 1392 - 20:07

نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه تأکید کرد، گفتگوهای جاری در ژنو پیشرفت چندانی نداشته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "اخضر ابراهیمی" عصر سه شنبه در ژنو گفت، جمعه آینده نشستی سه جانبه با حضور خودش و "گنادی گاتیلوف" معاون وزیر خارجه روسیه و همتای آمریکایی او "وندی شرمن" در نیویورک برگزار می‌شود و گزارشی نیز به دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت درباره مذاکرات ژنو ارائه خواهد شد.
ابرهیمی تأکید کرد: این نشست سه جانبه از حدود یک سال و دو ماه قبل به صورت دوره‌ای در حال برگزاری است، و این نشست مشورتی بین روسیه و آمریکا به عنوان دو کشور صاحب طرح و نماینده سازمان ملل متحد برگزار می شود.
* تخلیه بخش قدیمی حمص 6 ماه طول کشید
وی ادامه داد: ما همه تلاش خود را برای قانع کردن سوری‌ها جهت پیشرفت (در مذاکرات) به کار می‌گیریم، و می‌توانیم بگوییم که در حمص موفقیتی صورت گرفت ولی 6 ماه طول کشید تا همه شهروندان از بخش قدیمی شهر حمص خارج شوند و غذا و دارو به این شهر انتقال یابد؛ مناطق دیگری نیز تحت محاصره هستند که هنوز پیشرفتی در زمینه آنها صورت نگرفته است.
نماینده سازمان ملل گفت: پیشرفتهای صورت گرفته در حمص با خطراتی همراه بود به صورتیکه کارمندان سازمان ملل متحد و داوطلبان هلال احمر سوریه و نماینده مقیم سازمان ملل در این کشور مشکلات و خطرات بسیاری را به جان خریدند. همه باید به این پیشرفت توجه کنند، و به مردم سوریه برای رهایی از این کابوسی که از 3 سال قبل گرفتار آن شده‌اند کمک کنند.
اخضر ابراهیمی درپاسخ به سئوالی درباره اختلاف شرکت کنندگان در مذاکرات ژنو در خصوص مبارزه با تروریسم یا دولت انتقالی و اینکه کدام طرف اولویتها را مشخص می‌کند، خاطرنشان کرد: یادداشتهایی را که دو طرف قبل از آمدن به ژنو فرستاده‌اند در نظر گرفته شده است؛ به این اختلاف توجه شده و به دو طرف پیشنهاد کردم که به صورت موازی در خصوص این دو موضوع گفتگو کنیم، زیرا این دو موضوع اساسی هستند.
ابراهیمی تأکید کرد: مردم سوریه خواستار پایان تروریسم هستند، اما اگر توافقی درخصوص آینده اداره کشور وجود نداشته باشد چگونه تروریسم پایان می‌یابد؛ بنابراین این دو مسأله مهم هستند و می‌توان به صورت موازی با این دو تعامل کرد.
وی افزود: نمی‌توانم به دو طرف شرایطی را تحمیل کنم، زیرا این کشور آنان است و مسئولیت بزرگی بردوش آنان قرار دارد. دو طرف با طرح روسیه و آمریکا و با حمایت همه کشورهای دنیا به اینجا آمده‌اند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها